MENUMENU

3 tips voor als je in de herfst niet zo lekker in je vel zit

Ik merkte dat ik in september last kreeg van de opkomende herfst. Ik kreeg veel reacties van mensen die dat herkenden in verschillende mate. Hoe ervaar jij dat? 

Elk jaar loop ik er weer tegen aan, dat ik me ergens in september neerslachtig ga voelen. En elk jaar overvalt het me weer. Het is niet eens dat het zulk herfstig weer is, of dat de drukte van het begin van het nieuwe schooljaar naar mijn hoofd stijgt. Ineens gaat er een knop om en dan voel ik me moe, zwaar en komt er een stuk minder uit mijn handen. En daar baal ik dan vooral van. Het is toch nergens voor nodig? Er lijkt geen concrete aanleiding te zijn en alles gaat toch in principe goed. Vaak heb ik in augustus al van alles vol energie voorbereid. En dan ineens zakt het in. Bah!

Eraan toegeven?

In eerste instantie geef ik eraan toe. Maar als ik alle opgenomen series op tv gezien heb tussen alle bedrijven door om even aan het gevoel te ontsnappen, begint het toch, nee niet te kriebelen, meer te jeuken en te irriteren. Kom op man! Maar dat verzet levert niets op. Er komt geen letter meer van op papier of wat er verder ook maar moet gebeuren. Moet ik er dan maar helemaal aan toegeven? In de loop der jaren heb ik er wel beter mee om leren gaan, met tips die ik ook heb moeten krijgen en die ik me elk jaar weer moet herinneren. En anders brengen anderen het wel in mijn herinnering.

Tip 1: Leg de lat wat minder hoog

Doordat ik me neerslachtig voel ga ik me vooral focussen op wat ik niet heb kunnen doen of waar ik me niet toe kan zetten. Daar voel ik me dan niet echt beter door. Omgekeerd helpt het wel om te bedenken wat ik wel heb gedaan, hoe klein ook. Rome is ook niet in één dag gebouwd. Het gaat misschien allemaal wat langzamer, maar er gebeurt wel degelijk wat. Door de lat wat minder hoog te leggen kun je één voor één optellen wat je wel hebt kunnen doen. En de rest is voor morgen.

Tip 2: Ga bewegen

Het eerste wat ik doe als ik me neerslachtig voel is zitten. Of beter gezegd: hangen. En los van de kilo’s die er dan bijkomen – want chocolade helpt altijd (tip 2½) – helpt het me geen meter vooruit. Niet letterlijk en niet figuurlijk. Bij mensen met zwaardere klachten als overspannenheid en burn-out geldt als eerste remedie: bewegen. Ga wandelen, fietsen of hardlopen. Hoofd en lichaam hebben een wonderlijke balans met elkaar te houden. De één kan niet verder als de ander helemaal stilstaat. En daar hoef je echt geen atleet voor te zijn. Dat geldt dus ook voor die momenten dat je je neerslachtig voelt. En leg de lat dan ook hierin niet te hoog (tip 1). Ga niet meteen de marathon lopen. Wees creatief met waar je naartoe kunt lopen of fietsen of begin met kleine beetjes hard te lopen.

Tip 3: Volg de natuur

Toen ik een eerder jaar ging hardlopen viel het me op dat ik veel bewuster de seizoensovergangen meemaakte. En zeker die in september van zomer naar herfst. Want ergens valt mijn neerslachtigheid ook samen met die weersomslag. Hoe warm het misschien nog is en zonnig; ik voel het wel. Natuurlijk, ik vind de gele en rode blaadjes ook best mooi, maar dat is het niet. Ik denk wel dat ik er ergens niet aan wil, dat het herfst wordt. Maar het heeft weinig zin om mijn hoofd onder de dekens te steken; herfst wordt het toch wel. Laat me er dan maar aan wennen op een mooie ontspannen manier. Dan overvalt het me minder. Ga het aan en wen eraan.

En verder is het vooral vertrouwen: dit gevoel gaat weer over. Binnenkort of ergens voor Kerst. En dat is weer een andere uitdaging…

Herken je de neerslachtigheid die Otto beschrijft? Voel jij je ook wel eens neerslachtig richting de herfst? Wat doe jij om met dat gevoel om te gaan?

Deel dit verhaal:
Otto Grevink

Geschreven door:

Thema: Blog
19 oktober 2018

88 x gelezen
Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars