MENUMENU

Hoe kom ik van mijn schuldgevoel af? 

Je kunt jezelf dagen, weken of misschien wel jaren verliezen in dat knagende schuldgevoel. Had je nou wel of niet voor die opleiding moeten kiezen? Is die verhuizing wel zo’n goed idee geweest? Waarom heb je die vriendschap laten versloffen?

Schuldgevoel kan zeer nuttig zijn. Het maakt dat je leert van je eerder gemaakte fout en zorgt er hopelijk voor dat je de volgende keer beter nadenkt. Wél destructief wordt schuldgevoel als je na het ondergaan van de consequentie in het dagelijks leven nog steeds verdrietig bent om datgene wat je niet of wel hebt gedaan. Spijt hebben van iets zonder dat je daar iets mee doet en mee kunt, kan verlammend werken.

Schuldgevoel over het schuldgevoel 

En soms is er spijt over het feit dat je spijt hebt gehad. Je hebt bijvoorbeeld je relatie nieuw leven ingeblazen, maar je voelt je nog steeds rot over het feit dat jullie een paar jaar lang in een langzame sleur hebben geleefd. Of je durfde jaren niet naar strand vanwege de aangekomen kilo’s en nu je je lichaam hebt geaccepteerd baal je nog steeds van de jaren dat je je lichaam niet durfde te laten zien.
Je kunt spijt hebben van het feit dat je zolang spijt hebt gevoeld. Maar dat is wel een beetje zonde van de tijd, vind je niet?

Schrijf op: waar heb je spijt van?

Wat kun je doen om die gedachten uit je hoofd te laten krijgen en schuldgevoel de functie geven die het hoort het hebben? Allereerst vereist schuldgevoel dat je rechtzet wat je fout hebt gedaan, voor zover dat mogelijk is. Schrijf op waar je je schuldig over voelt, praat met anderen over wat je anders had kunnen doen. Wat ook kan helpen: doe alsof een vriend(in) dit probleem aan jou voorlegt. Wat zou je adviseren? Hoe kijk je naar iemand anders die zich door schuldgevoelens laat lamleggen.

Wat wil je wél?

Ten slotte: schrijf niet op wat je niet wilt, maar wat je wél zou willen. De meeste mensen hebben namelijk spijt van dingen die ze niet hebben gedaan. Wat mis je in je leven en waar kun je wat aan doen? Het is nooit te laat om opnieuw te beginnen, er zijn mensen die op hun tachtigste nog een gesprek aangaan met een vriend van vroeger. Praat er met anderen over, maak een realistisch plan. En kijk vooral naar datgene wat je nú nog kunt doen. Laat schuldgevoel je niet verlammen, maar op een positieve manier veranderen.

Deel dit verhaal:
Auteur van de week

Geschreven door:

Thema: Blog
9 december 2017
Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars