Zo kom je deze Blue Monday door

Blue Monday, deze derde maandag in januari is door een Britse psycholoog omgedoopt tot de meest deprimerende dag van het jaar. Daarom geven we je tips om vandaag (en komende weken) door te komen. We kunnen ons wel iets bij Blue Monday voorstellen. Je hebt net het feestgedruis van december achter de rug en dat het ’s ochtends nog steeds donker is, werkt ook niet mee. Maar ja, we moeten nog een tijdje voordat de lente aanbreekt. Daarom de volgende tips.

1. Plan leuke dingen

Zet uitjes in je agenda waar je je deze maanden op kunt verheugen. Voorpret smeert de vreugde uit, net als nagenieten dat doet. Dus reserveer dat avondje bioscoop, een lunch bij een goede tent, die eetafspraak met vrienden die je veel te lang niet hebt gezien, een lange boswandeling met je vriend(in). Zo heb je elke week iets om naar uit te kijken.

2. Maak het gezellig

Wie zegt dat kerstverlichting alleen in december mag? Zolang het ’s avonds vroeg donker is, misstaan die lampjes echt niet.

3. Laat je inspireren en kook iets nieuws

Een nieuw jaar geeft nieuwe kansen. Ook op culinair gebied. Neem een uurtje de tijd om lekkere gerechten op te zoeken. Reserveer een dag of avond in de week waarop je een nieuw gerecht maakt. Enthousiast? Maak er een proeverij van, samen met anderen.

4. Maak optimaal gebruik van de bank

’s Avonds nog geen zin om naar buiten te gaan? Heel begrijpelijk. Je kunt nu legitiem bankhangen en eindeloos veel boeken lezen. Misschien kom je – in tegenstelling tot de vorige maand – nu wél aan lezen toe. Haken is trouwens ook een prima bankactiviteit. Je hebt werkjes die je met een eenvoudige breiring kunt doen. Ideaal voor mensen die weinig talent hebben op het gebied van handwerken.

5. Laat je handen wapperen

Werkt stilzitten bij jou de winterblues juist in de hand? Begin dan aan een vervroegde voorjaarsschoonmaak. Doe het in kleine stapjes, schrijf bijvoorbeeld op welke kamer je wilt opruimen en begin met dat ene vervelende rommellaatje.  

6. Ga naar buiten

Het is dan wel koud buiten, de zon schijnt uitbundig en het is prachtig buiten. Maak overdag een lunchwandeling, ga hardlopen, bootcampen of maak een mooie wandeling. Als je in de buitenlucht bent, maak je vitamine D3 aan. Deze vitamine verhoogt je weerstand. Bovendien gaat door het zonlicht je serotonineniveau omhoog. Hierdoor voel je je beter, slaap je beter en ik heb gehoord dat het je seksuele activiteit verhoogt 😉

7. En als voorgaande niet helpt: geef je eraan over

Je kunt je er heftig tegen verzetten, maar misschien helpt het om je er gewoon aan over te geven. En deze Blue Monday samen met de rest van de wereld in ere te houden. Laat het feit dat je niet de enige bent die deze weken de dekens over z’n hoofd wil trekken dus vooral troostend werken.

Een reactie op “Zo kom je deze Blue Monday door
  1. Avatar Sipke Huizinga schreef:

    Ik ben een liefhebber van bluesmuziek, dus voor mij is de winterblues alleen maar mooi.
    Voor de rest heb ik er niet zoveel mee

Deel dit verhaal:
Gastblogger

Geschreven door:

Thema: Blog
21 januari 2019
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Krijg wekelijks inspiratie en praktische tips over geloof in je dagelijks leven in je mailbox.
Wij zullen je gegevens niet aan derden doorgeven.
Nieuwsbrief