MENUMENU

Goed zitten. Zó doe je dat

Heb je ooit gelet op je zithouding? Die houding zegt namelijk veel over je en laat zien of je gespannen bent of relaxt. Willem de Vink, tekenaar en schrijver van het boek Rust bij Jezus is ervan overtuigd dat een juiste zithouding veel van je spanning kan laten wegvloeien.

Willem de Vink: “We zitten vaak verkeerd. We denken te rusten, maar komen er verkrampter uit.” Hij heeft een burn-out gehad en weet dus hoe het is om je leeg en doodop te voelen. Willem de Vink vertelt dat hij vaak een wandelingetje maakt en even op een bankje gaat zitten. Om zo in alle ontspannenheid Gods nabijheid op te zoeken. Maar dan is het belangrijk om op je zithouding te letten. Dat kan met deze tips:

 

  1. Zit rechtop, met je billen tegen de achterkant van de stoel en je voeten stevig op de grond. Dit geeft de juiste ondersteuning. Op een bank of een stoelhangen en achteroverleunen klinkt lekker, maar deze houding verkrampt je lichaam eerder dan dat je erdoor ontspant. 
  2. Zit niet met je benen over elkaar maar zet je voeten naast elkaar op de grond. 
  3. Houd je hoofd recht. Je hoofd schuin houden, geeft spanning aan de spieren van weerskanten. 
  4. Armen over elkaar? Nee, niet doen. Laat je armen op je bovenbenen rusten. Voor degene die extra enthousiast is, leg ze geopend neer. Ontvang van Gods genade. 
  5. Maak er een gewoonte van om zo vaker te zitten en in gedachten of hardop te praten met God. Of te luisteren en juist stil te zijn. Om zo ontspannen te genieten van Gods aanwezigheid in je leven. Deze vorm van actief rusten heeft in veel gevallen meer effect dan je bed opzoeken omdat je zo moe bent. God geeft kracht en verfrissing. 

 

Deel dit verhaal:
Auteur van de week

Geschreven door:

Thema: Blog
8 augustus 2018

[views]
Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars