MENUMENU

Hoe kom je van ‘moeten’ naar ‘willen’ rekenen?

Rond de klok van 15 uur komt mijn dochter zuchtend binnen. Ze laat de tas met een plof op de grond vallen. ‘Zware dag gehad, meisje?’, vraag ik mijn tienerdochter. Nog een diepe zucht volgt: ’Ik snap gewoon niks van wiskunde. En wat heb ik er eigenlijk aan?’

Ik snap haar frustratie met cijfers en formules maar al te goed, want dat is ook nooit mijn sterkste kant geweest. Toch is het een belangrijk vak. Dat begint al met rekenen op de basisschool. Vandaag is de Grote Rekendag. Een dag waarop kinderen op veel basisscholen spelenderwijs aan de slag gaan met rekenen. Onderzoekend laten rekenen, noemen ze dat. Want als kinderen zelf gaan ontdekken, levert het inzicht op en maakt het rekenen leuk(er).

Van moeten naar willen

En dat klopt natuurlijk. De hamvraag is: hoe krijg ik mijn dochter onderzoekend aan haar wiskunde? En die vraag heeft natuurlijk alles te maken met motivatie: doe ik het omdat ik het moet doen, of doe ik het omdat ik het wil doen? En hoe kom je van moeten naar willen? Dat is een vraag die niet alleen interessant is voor het onderwijs, maar voor het hele leven.

Soms lijkt het wel of veel dingen in je leven ‘moetjes’ zijn. Van de wasmand die nooit leegraakt tot een bezoekje aan een oude buurvrouw. Dan kan het helpen om eens bij jezelf af te vragen: ‘Waarom denk ik dat ik al die dingen ‘moet’ doen? Van wie moet dat? Misschien is het tijd om wat ‘moetjes’ te schrappen en wat meer op zoek te gaan naar wat je zelf wilt.

Bewust kiezen of automatische piloot?

Maar soms kan het ook helpen om bewust te kiezen. In plaats van op de automatische piloot dingen te doen, eens stil te staan en een keuze te maken. Ja, ik werk deze mand was weer weg, zodat mijn gezin weer een lekkere schone stapel kleren in de kast heeft. Of: ja, ik schenk mijn overbuurvrouw bewust wat van mijn tijd, omdat ik dat belangrijk vind en er voor haar wil zijn.

Doordat je kiest, heb je minder het gevoel dat de dingen die allemaal om jouw aandacht vragen jouw agenda beheersen. Uiteindelijk doe je misschien wel dezelfde dingen, maar met een andere houding. En dat maakt veel verschil.

Terug naar mijn dochter met haar wiskunde. Een paar dagen later hangt de vlag er alweer heel anders bij. ‘Ik snap er eindelijk wat van. En dan is het opeens leuk, alsof je een soort raadsel oplost.’ Ik kijk haar blij verrast aan (en ben stiekem ook wel opgelucht). Want hoe ik haar in vredesnaam had moeten motiveren voor een vak als wiskunde? Ik heb werkelijk geen idee….

Moeten en willen, hoe ga jij ermee om?

Deel dit verhaal:
Auteur van de week

Geschreven door:

Thema: Blog
28 maart 2018

[views]
Kaarsjes:
  •  

    nelleke

    is toch nog een goed jaar geweest steeds alles goed bid dat volgend jaar ook goed komt
  •  

    T

    Dat T. weer volwaardigmlid mag zijn v. D.B. Hulp en Licht, Leiding voor T. Bescherming van een groot schild van Licht om T heen. Dat T niet te gronde gaat aan de eigen fouten.
  •  

    Harold

    Ik bid God dat Harold rust en vrede in zijn hoofd mag krijgen
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars