MENUMENU

Grote schoonmaak in je hoofd

Vroeger was het normaal om binnenshuis een flinke lenteschoonmaak te houden. Alle stofnesten werden weggehaald, de dekbedden gewassen, matrassen schoongemaakt, de kasten geleegd en zelfs de binnenkant van alle kastjes gepoetst. Zou het ook niet heerlijk zijn om een grote schoonmaak in je hoofd te houden? Alles wat vastdenkt losweken?

Heerlijk toch, die lentekriebels? Uit de eens zo dorre aarde ontspruiten nieuwe bloemen, het weer klaart een beetje op en je komt je buren ineens op straat tegen. Er wordt geklust, de buitenboel aangepakt, en de tuin wordt lenteklaar gemaakt. Heerlijk, want als je je huis van binnen en buiten aanpakt, zul je merken dat je hoofd ook meteen wat opgeruimder aanvoelt.  

Zorg dat je je stress kwijt kunt

Zou het ook niet fijn zijn om een grondige lenteschoonmaak in je hoofd te houden? Huh, kan dat dan? Nou eigenlijk wel, er zijn bepaalde gedachten en denkpatronen die je wel degelijk aan kunt pakken. Zo ben je als piekeraar geneigd om het gedeelte van je hersenen waar de cortisolaanmaak (stress) zit, te vergroten door je steeds zorgen te maken of een langdurige van stress te hebben.

Je lichaam heeft het nodig om stress te kunnen afvoeren. Onze werk-en leefcultuur maakt dat niet altijd even makkelijk. We werken hard, zitten veel achter een beeldscherm, slaan onze lunch over en als we thuiskomen zakken we op de bank in elkaar om onze favoriete Netflixserie aan te zetten. Terwijl je lichaam het juist zo nodig heeft om de stress te lozen. Dat kan door te gaan sporten, de tuin aan te pakken of bijvoorbeeld een ommetje te maken.

Opladen en ontspannen

Merk je dat je lastig kunt ontspannen, dan kunnen ontspanningsoefeningen helpen. Doe dit één of twee keer per dag en je geeft je lichaam oplaadtijd. Vraag jezelf ook af: ga je op tijd naar bed (minimaal acht uur slaap) en eet je gezond? Deze ogenschijnlijke simpele zaken kunnen veel invloed hebben op je stemming en je fitheid. Check bij jezelf of je ongezonde leefpatronen hebt die je kunt veranderen.

Denk jij jezelf vast?

Kijk ook eens of jezelf vastdenkt. Dit doe je als je vaak de woorden ‘nooit’ en ‘altijd’ gebruikt. ‘Ik vind dit nóóit een andere baan’, ‘Ik ben altijd al een nachtbraker geweest.’ Waarom roep je dit eigenlijk over jezelf af? Uitspraken als deze zetten je vast en je sluit er ook nog eens dingen mee uit. Het bemoedigende aan dit verhaal is dat jij de enige die dit kunt veranderen, dit ligt dus binnen jouw bereik. Zet voor jezelf dat deurtje eens open, dat deurtje van nieuwe mogelijkheden. Het kan helpen om dit letterlijk uit te spreken. Om jezelf hierin aan te moedigen. Misschien heb je het op je werk niet meer naar je zin, maar weet je niet wat je anders moet. Probeer dan de dingen die je nu doet, en misschien voorlopig zult blijven doen op een andere manier aan te pakken, terwijl je uitkijkt naar iets anders. Blijf in beweging.

Mentale APK

Ook kan een bezoekje aan een therapeut die gespecialiseerd is in stress en burn out helpen. Wees niet meteen bang dat je hiervoor jaren in therapie moet. Sommige deskundige raden zelfs aan een keer in de zoveel tijd even naar een therapeut te gaan voor een ‘mentale’ APK. Zo gek is het eigenlijk niet om je gedachten even aan iemand te spiegelen en feedback te krijgen. Door cognitieve gedragstherapie leer je je piekergedachten te beschouwen en een plek te geven.

We hopen dat je wat aan deze tips hebt en dat je deze lente weer frisse moed krijgt!

 

 

 

Reageren

Reacties

Deel dit verhaal:
MijnKerk.nl

Geschreven door:

Zoeken:

Populaire berichten

Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars