MENUMENU

Hardlopen voor beginners

Ooit ben ik begonnen met hardlopen en had ik allerlei smoesjes (te druk, regen, je kent het wel). Of ik was te fanatiek en kreeg allerlei blessures. Toen ik eenmaal de smaak te pakken kreeg, wou ik niet meer zonder. Ik vroeg Jonna van den Berge om een paar tips voor wie het hardlopen weer wil oppakken.

Volgens Jonna is het belangrijk om een doel voor ogen te hebben: “Weet waarvoor je het doet: ga je lopen om je gezonder te voelen? Om je conditie te verbeteren? Om af te vallen? Of is je droom een bepaalde afstand te kunnen lopen?” Een doel werkt motiverend. En hang je doel eventueel in een keukenkastje om er steeds mee geconfronteerd te worden. Jonna: “Mijn doel was een halve marathon. Een blessure en een zwangerschap zorgden voor wat vertraging in het behalen van dat doel, maar al die tijd hing mijn trainingsschema in mijn keukenkastje.

Tips

  1. Hardlopen kost niet veel geld, maar goede schoenen zijn wel belangrijk. Zo voorkom je blessures en houd je plezier in het lopen.
  2. Loop niet te hard van stapel. Geef je lichaam tijd om te wennen aan de belasting van hardlopen. Ook al is je conditie al goed doordat je bijvoorbeeld een andere sport beoefent: je spieren, pezen en gewrichten krijgen veel te verduren. Zoek een goed beginnersschema, waarbij je wandelen en hardlopen afwisselt. Als je dat volgt, kun je binnen no time een rondje hardlopen zonder te wandelen.
  3. Vind je alleen hardlopen lastig of wat saai? Zoek dan een hardloopmaatje of sluit je aan bij de loopgroep van een atletiekvereniging bij jou in de buurt. Dan kun je samen trainen. Loop je liever alleen, maar vind je het wel leuk om met andere sporters in contact te staan, dan is een hardloopapp als Looptijden of Strava wellicht wat voor je. Daar post je je hardloopactiviteiten en zie je wat vrienden hebben gelopen. In Strava kun je bovendien zien wie op sommige gedeelten van de weg het snelste is. Ben je competitief ingesteld, dan kan Strava je extra motiveren.
  4. Zie hardlopen niet als een ‘moetje’ maar als tijd voor jezelf. Tijd om even je hoofd leeg te lopen, of juist je gedachten te ordenen. Tijd om muziek of een goede podcast te luisteren. Of om gewoon stil te zijn. Voorbeeld van mijzelf: ik hoor heel veel christenen die stille tijd hebben en dan op een krukje gaan mediteren en bidden en bijbellezen. Daar heb ik dus de discipline niet voor. Terwijl ik merk dat ik eigenlijk die bezinning meer vind tijdens hardlopen of wielrennen…

Deel dit verhaal:
Anneloes van ´t Hof

Geschreven door:

Thema: Blog
20 september 2018

[views]
Kaarsjes:
  •  

    Xxxx

    Dat Xxxx Hulp mag krijgen van S.K., en v. V.D., dat S.K. en V.D. begrip mogen krijgen voor Xxxx en de fout mogen accepteren zonder vergelding
  •  

    nelleke

    is toch nog een goed jaar geweest steeds alles goed bid dat volgend jaar ook goed komt
  •  

    T

    Dat T. weer volwaardigmlid mag zijn v. D.B. Hulp en Licht, Leiding voor T. Bescherming van een groot schild van Licht om T heen. Dat T niet te gronde gaat aan de eigen fouten.
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars