MENUMENU

Tussen Hemelvaart en Pinksteren

Hemelvaartsdag lijkt wel de meest ‘vage’ christelijke feestdag die er is. Net als Pinksteren, een dag die ook wat mystiek is. Op Hemelvaartsdag was John in Rotterdam. Hij ziet een prachtige link tussen die mooie stad en de betekenis van Hemelvaart en Pinksteren…

Mijn Stad

Ik werd in 1958 geboren in Hoogvliet. Als deel van Rotterdam. Hoe ouder ik word, hoe meer ik van mijn stad ga houden. Jarenlang een stad zonder hart. Een oorlogstrauma. Tot in de jaren ’70 ging men niet voor de gezelligheid naar Rotterdam. Maar de laatste jaren verandert dit. Wat een prachtige, heerlijke, krachtige, hippe en uitdagende stad heb ik toch! Langzaam maar zeker nestelt Rotterdam zich naast Amsterdam als bekende wereldstad. Mijn stad heeft zijn ziel terug. Daardoor bruist, borrelt en boeit het in Rotterdam. Een krachtige bron waaruit ik kan putten. Rotterdam leeft… en ik leef met mijn stad.

Hemelvaart

Nadat Jezus met Pasen was gekruisigd en was opgestaan, verscheen Hij aan veel van zijn discipelen. Hij liep mee met oude vrienden die Hem in eerste instantie niet eens herkenden. Hij verscheen, tegen alle natuurwetten in, plots in zaaltjes waar alle deuren goed vergrendeld waren. Hij at met vrienden en vriendinnen en sprak vanuit een enorme liefde en wijsheid. Vanuit een onvoorwaardelijke betrokkenheid. Vanuit vertrouwen. Maar Hij vertelde ook dat Hij definitief zou vertrekken. Geen onverwachte ontmoetingen meer. Hij zou echter wel een ‘trooster’ sturen. Vaag… En dan de Hemelvaart. Volgens het verhaal ‘voer Hij ten hemel’ totdat Hij niet meer te zien was voor zijn vrienden. Daarmee verdween hun kern. Hun bron… een enorme leegte achterlatend.

Pinksteren

Daarna duurde het tien dagen, tussen Hemelvaart en Pinksteren, tot ‘de ziel’ terug kwam. De Heilige Geest. Dat deel van God dat terug kwam bij Zijn vrienden en vriendinnen. Zo kwam Hij opnieuw bij hen en in hen. Pinksteren.

Geloof

‘Jij gelooft in de Bijbel,’ hoorde ik pas iemand zeggen. Met zo’n toon van ‘tsja, dat is toch niet meer van deze tijd.’

Ja. Ik geloof dat God nog steeds nog bij mensen en in mensen wil wonen.

Dat doet Hij door Zijn Geest te geven aan iedereen die dat wil. Ik ervaar dat Hij in mij leeft. Voor mij voelt Zijn Geest als een ongelofelijke, maar ook onbegrijpelijke zielsbron in mijn leven. Daardoor bruist, borrelt en boeit het in mijn leven. Door Zijn Geest heb een krachtige liefdevolle bron waaruit ik eindeloos kan putten. Waardoor ik vol liefde kan zijn voor mijzelf en de mensen en wereld om mij heen. Dit is een ‘ervaren’ dat veel verder gaat dan ‘geloven.’  Het is een vorm van ‘zijn’.

En wat mooi dat dit niet voor mij alleen is… Wat denk jij?

 

9 reacties op “Tussen Hemelvaart en Pinksteren
  1. mar schreef:

    tijdens de uitvaart van mijn moeder ervaarde ik de kracht van alle aanwezigen om ons heen. Dan moet ik toch weer denken aan de woorden van de ds die niet gelooft dat God iets is tussen de mensen. Ik vond de woorden die Geesje aanhaalde erg mooi Iedereen die liefde toont aan een ander, laat eigenlijk een stukje God zien, en is daarmee een kind van God, ook al gelooft hij niet dat die god bestaat. Het is mooi dat je dan zelf ook weer die kracht door mag geven als anderen het moeilijk hebben

    • John Sas schreef:

      Hi Mar. Het is mijn ervaring dat mijn relatie met God niet alleen een verticale relatie is, maar ook een horizontale relatie. De Verticale relatie is iets tussen mij en God. Tussen mij en de Ander. De horizontale relatie gaat over mijn en de mensen om mij heen. Tussen mij en de ander. En soms is daar ‘iets’ dat ik als Goddelijk ervaar. Een diepe verbinding. Ik geloof ook dat ieder mens een ‘God-shaped-whole’ in zich heeft. Een soort handtekening op onze ziel. Een handtekening van de Maker. Ik zeg wel eens tegen iemand die zegt dat hij of zij niet in God gelooft: ‘maar God gelooft wel in jou …..’ En ieder mens wil van betekenis zijn. Dat geeft ‘zin’ aan het leven.

      • mar schreef:

        ik zat zo te denken interessant, horizontaal en verticaal en je hebt een kruis//
        dank je voor de reactie

  2. Loes schreef:

    Mooi geschreven, maar ik ben het niet met je eens over Rotterdam. Ja, het beeld van Zadkine die wij ( ik ben geboren in Rotterdam in 1951) Jan Gat noemden.
    Tijdens mijn jeugd werd het gat helemaal volgebouwd. En als student genoot ik van de stad met twee schouwburgen, de Doelen, waar ik als student naar een concert van Pink Floyd bijwoonde. Talloze kleine theaters en… het Kralingse Bos waar de hippies hun festival hadden. 3 grote voetbalclubs.
    Misschien bedoel je dat met ” De Kop van Zuid” de stad af is. Maar het hart van Rotterdam is door de altijd hardwerkende Rotterdammers na de oorlog weer dichtgebouwd en mijn stamkroeg op de Korte Lijnbaan is er nog steeds.
    Maar je vergelijking naar Hemelvaart/Pinksteren is mooi, zonder hart ben je nergens. Zondag vieren we het feest van de Geest. Dat Gods Geest ons mag blijven inspireren en dat wij, jij en ik, mogen bouwen aan Gods Rijk. Als hardwerkende Rotterdammers. Daarvoor mogen we bidden en danken. Ik wens je een inspirerend Pinksterfeest.

    • John Sas schreef:

      Dag Loes. Dank voor je reactie. Mooi dat jij het anders ervaart dan ik en dat je dit deelt. Zo mogen allerlei verschillende perspectieven naast elkaar bestaan inplaats van tegenover elkaar. Wellicht scheelt het ook dat jij weer zeven jaar ouder bent dan ik. Ben jaloers op jouw ervaring dat je het festival in het Kralingse bos hebt mogen meemaken. Ik reed er met de auto langs toen het festival aan de gang was en weet nog dat mijn vader het had over langharig tuig 😀 Pink Floyd is nog steeds één van mijn favoriete bands … Een band met een ‘ziel’ 🙂 Ook ik wens jouw een inspirerend Pinksterfeest!

      • F.H.Buijs schreef:

        Al deze 4 reacties komen mijnsinziens van mensen die het goed hebben.Wat ontzettend makkelijk om dan God te ervaren.Dat ervaren noemen anderen “kippevel” krijgen. Dat overkomt ons allemaal wel eens. Je krijgt een fantastisch bericht .Dank U wel God! of kippevel!Dat is dan de God van de welgestelden of het kippevel van de “ongelovige”. Nu de andere kant: het oorlogsgeweld,de vluchtelingen,de verminkten of de kinderen met hun ouders die dood gaan van de honger,enz. Wat moeten zij? Waar was nu die goede God? Of zit daar dan de wrede God van het Oude Testament? Of………ongelovigen verdienen niet beter? Terug naar de “welgestelden”:na het dank jewel God is het tijd voor onze welverdiende vakantie.Ja,dat mag van God,hebben wij onszelf aangepraat en op een cent kijken doen we niet.Dat er aan die andere kant massa’s mensen aan het doodgaan zijn vinden wel erg,maar kom op zeg,die vakantie heb ik nodig en verdiend! Wat een warboel allemaal,wat een schijnheiligheid,wat een zelfkieteling.Prachtig zo’n God verzinnen,psychologisch heel goed.Jawel,een ander heeft dat met Ajax. Een man kijkt ons aan;zijn naam is Jezus.Hij zegt als je 2 hemden hebt geef er 1 weg.Nog geen draadje,toch? Hij gelooft echt in zijn God en leeft er naar.Omdat hij zo integer en goed was hebben ze hem ook maar tot God verklaard.Nee,dat ging niet makkelijk,maar met wat keizerlijke dwang is het aardig gelukt. Wat een wereld ,mensen! Zou een God mij echt belonen en anderen laten doodgaan? Ben ik zoveel beter en geliefder bij Hem? Beter ben ik zeker niet en geliefder kan ik me ook niet voorstellen,want ook ik ben schijnheilig.Het zit me echter wel dwars . In God geloven kan ik haast niet,dat maakt me opstandig.Wel geloof ik in die man,die mij zei hoe het zou moeten.God of geen God,hij had het wel bij het rechte end.

        • mar schreef:

          Beste FH
          Ik heb met interesse uw reactie gelezen en ik vraag me af of het makkelijker is om God te ervaren door mensen die “het goed”hebben of mensen die het “slecht hebben”wat je daar dan ook onder mag scharen.
          Materieel of persoonlijk. Ik zou toch ook wel denken dat mensen die het moeilijk hebben eerder geneigd zijn God te zoeken. En als je het goed hebt in de zin van materiële dingen wil nog niet zeggen dat je gelukkig bent.
          Ook ik heb moeite met veel dingen in de wereld en zie in Jezus een mooie inspiratiebron. Eerlijk is de wereld zeer zeker niet. Het is heel moeilijk, misschien wel onmogelijk om er niet aan mee te doen. Je kan wel een leuk kledingstuk kopen voor een paar euro, maar hoe zien de werk- en levensomstandigheden eruit van diegene die in de fabriek werken? Euroknaller, hoe meedogenloos wordt er omgegaan met de dieren, moeten ze voor die paar euro zoveel pijn lijden dat ze bijna niet meer kunnen? De mensheid in zijn algemeenheid is lijkt wel de allerwreedste van allemaal. Ik vind het allemaal veel te ver gaan en de schepping is niet zo bedoeld. We moeten toch echt wel ons hart laten spreken en niet wegkijken. Dus ik koop regelmatig faire kleding en probeer een vegan levensstijl aan te nemen.
          Opstandigheid vind ik prima, in opstand komen betekent verandering!

        • John Sas schreef:

          Dag FH. Dank voor je persoonlijke reactie. Ja, ik heb het goed. Maar dat is het afgelopen jaar 2016 wel anders geweest. Ik heb daar in eerdere blogs over geschreven. Het mooie is dat ik God echter in alle omstandigheden mag ervaren. Juist in de stormen van het leven ervaar ik Hem heel dichtbij. Mijn geloof is dan ook geworteld in mijn ervaringen die ik in mijn leven heb opgedaan. In het zuur en het zoet. Ik ben het met je eens dat we het geloof heel plat kunnen maken. Mooi weer, het kampioenschap van Feyenoord (ik ben tenslotte een Rotterdammer) en dat soort ‘kinderlijke’ verlangens gaan over heel andere issues dan dood en leven, oorlog en alle verschrikkelijke gebeurtenissen en omstandigheden in het leven die ons leven werkelijke kleur geven. Ik vind de reactie van Mar op uw / jouw stukje ook mooi: het goede doen voor de wereld om ons heen waar mogelijk. Hoe groot of klein dit ook is. Ik geloof met jou ook dat Jezus het bij het rechte eind had en dat Hij een voorbeeld van het volgen waard is.

Deel dit verhaal:
Auteur van de week

Geschreven door:

Thema: Blog
30 mei 2017
Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars