MENUMENU

Het is niet erg als je soms een tijd niks van God of geloof ervaart

Vertrouwen op God is makkelijk als je je dichtbij God voelt. Alleen kent elke gelovige ook de twijfel, de vraag of God er nog wel is, of waar hij was. Bijvoorbeeld als er iets naars gebeurt wat je leven overhoop gooit.

De dichters van de Psalmen worstelen ook met die vraag. Ze schreeuwen het soms uit: ´God, waar ben je? Ik word bedreigd en verraden! Waar ben je nu ik bang ben om dood te gaan?´ Ze roepen God erbij, in hun angst en eenzaamheid. Ze roepen om wraak op hun belagers en om veiligheid in gevaar. Ze voelen zich door mensen verlaten, maar ook door God. Toch geven ze hun geloof niet op: ´Ik bleef vertrouwen, ook al zei ik: “Ik ben diep ongelukkig” (Psalm 116:10). En na een beschrijving van wanhoop en angst, zegt een andere dichter vervolgens toch: ´Ik vertrouw op uw liefde´ (Psalm 13).

Geloven zonder reden

Vertrouwen, dat is: blijven geloven, ook als je er eigenlijk geen reden voor hebt. Volhouden en hopen dat je straks het licht weer zult zien. Jezelf herinneren aan Gods belofte dat hij trouw en goed is. Vertrouwen is vasthouden aan de liefde van God, ook al lijkt alles om je heen die liefde tegen te spreken. Vertrouwen is tóch blijven zeggen dat God jouw leven beschermt.

Vertrouwen

Soms lijkt het of alles om je heen instort en God zich niet met je bemoeit. Je bent de eerste niet die dat overkomt. De Bijbel schrijft er al over. Je zult ook vast de laatste niet zijn. Het is niet erg als je soms een tijd niks van God of geloof ervaart. Soms moet je alleen maar vertrouwen dat God bij je is, ook al ervaar je dat niet. Er komt een dag dat je het wel weer zult ervaren. Dan weet je ook weer dat hij je nooit heeft losgelaten en dat nooit zal doen. (MvS)

Bron: Stukjes & Beetjes, onder redactie van Marloes Meijer
De Bijbel is voor steeds meer mensen een gesloten boek. Evenals het christelijk geloof trouwens. Maar als je nieuwsgierig bent naar het christelijk geloof, waar begin je dan? Net als judo, gamen of yoga heeft geloven een eigen taal en spelregels, die je niet gelijk begrijpt. Dit boek vertelt bij stukjes en beetjes iets over geloven en geeft uitleg. Over hoe je over God zou kunnen denken en Hem kunt ervaren, maar ook over bijvoorbeeld de christelijke feestdagen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deel dit verhaal:
Auteur van de week

Geschreven door:

Thema: Blog
2 maart 2019
Kaarsjes:
  •  

    Zorgverleners.

    Geef vrede door van hand tot hand. De sterke,zachte hand zij dank, die meer dan troost kan geven: als woorden stokken, spreekt de hand in vriendschap, steun en zegen.
  •  

    mijn grote liefde

    dat wij samenkomen en dat je echt definitief gaat kiezen voor mij en onze kleine meid. ik hou van je met heel mijn hart. Laat ons alstublieft samen gelukkig worden. Dit is mijn liefste wens. ik wil je gelukkig maken en al mij n liefde geven.
  •  

    Mijn ouders

    Het spijt mij dat ik jullie niet kon geven wat ik graag wilde geven als zoon. En dit spijt me oprecht . Ik mis jullie .
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars