MENUMENU

Hoe de Efteling bijbelverhalen tot leven brengt

Elke keer als ik door of langs de Efteling komt, grijpt de verbeelding van het park me aan. Het inspireerde me tot een aantal inspiratiefilmpjes. Maar kan dat, verbeelding van sprookjes en bijbelverhalen verbinden?

Efteling fascineert

Ik woon vlakbij de Efteling. En daarom zie ik geregeld mensen die er werken in de typische outfit naar de Efteling fietsen. Jongeren vooral, zeker in de zomer. En toen ik een keer bij ouderen op bezoek was, hoog in een serviceflat, had ik uitzicht op de Efteling, dat midden in de bossen ligt. Alleen de Pagode steekt erboven uit. Verder blijft het park in de bossen verborgen.

Verbeelding wekt verwondering

Het is die verbeelding die mij aansprak om attracties en sprookjes uit de Efteling te verbinden met bijbelverhalen. Bijbelverhalen zijn geen sprookjes. Maar sprookjes, attracties en bijbelverhalen verbeelden allemaal.

De bijbelverhalen verbeelden ons leven met God en ons geloof. De wereld wordt verbeeld als een paradijs in het begin van de bijbel. Hoe het daarna met mensen gaat wordt verbeeld met bijvoorbeeld een ark en een toren. De verhalen verbeelden dat er maar heel weinig mensen zijn die niets op hun kerfstok hebben. En als ze samenspannen met elkaar denken ze nog net zo machtig als God te kunnen zijn. Mensen worden verder in de bijbel ook verbeeld als koningen, profeten, dappere vrouwen en mannen, en ook een klein kind, waarin we zelfs God geloven verbeeld te zien (Jezus).

Die verbeeldingen vertellen iets over hoe je kunt geloven. Hoe ga jij om met het kwaad in de wereld, en in jezelf? Wat voor plek neem je in tussen andere mensen? Dien je mensen of probeer je over ze te heersen? Laat je jezelf de waarheid zeggen of weet jij zelf wat de waarheid is? Hoe luister je naar God en waar hoor je dan iets van God?

Die diverse verbeelding in de bijbel wekt bij mij verwondering. Ja, zo is het, denk ik dan bij het lezen van een verhaal. Zo gaat het tussen mensen en zo ervaar ik God. Soms vind ik een verbeelding ook wel heel moeilijk. Het oordeel van God vind ik altijd heel lastig. En toch probeer ik dan ook te zoeken wat die verbeelding voor mijn geloof kan betekenen.

Verbeelding van iets dat waar is

Als ik het over verbeeldingen in de bijbel heb, zeg ik niet dat alles maar bedacht is. Nee, er waren bijvoorbeeld echte koningen. Maar net als in onze media, wordt er een beeld van geschapen van hoe ze zijn. Zeker als het legendarische koningen zijn, gaan er allemaal beelden over hen de wereld rond.

Ook over Jezus gaan beelden de wereld over. En ze vertellen iets. Ze vertellen iets waars. Iets waarin we geraakt worden. Ja, zo is het. Zo beleef ik God. Zo denk ik over Jezus. Op deze manier gaat het goed, en zo gaat het niet goed tussen mensen. Zo kan ik weer hopen, zo kan ik weer geloven. En liefhebben.

Al die woorden in de bijbel zijn niet zonder verbeelding, zonder beelden. Ook al zitten er geen plaatjes bij. Je kunt het voor je zien. Het spreekt tot je verbeelding. Je kunt het beleven.

De Efteling als opstapje

Veel mensen zijn net als ik gefascineerd door de Efteling. Een heerlijk park om zeker ook deze mooie zomer naartoe te gaan. De nieuwe attractie Symbolica is een trekker, en die belooft onze fantasie met talloze verbeeldingen te prikkelen.

De Efteling spreekt veel mensen tot de verbeelding. Bij de bijbelverhalen is dat minder. Veel mensen kennen wel een paar bijbelverhalen die het meest tot de verbeelding spreken. De Ark van Noach is bijvoorbeeld al talloze malen verbeeld, ook in kinderspeelgoed. Maar de beeltenis van Jezus roept vaak eerder afstand op dan herkenning. Terwijl er zoveel krachtige en herkenbare verbeeldingen in de bijbel te beleven zijn.

De vader van Hans en Grietje

Daarom probeer ik via een hele bekende en populaire belevingswereld van de Efteling de verbinding te leggen met de belevingswereld van de bijbel. Neem nou de vader van Hans en Grietje. Die moet zijn kinderen achterlaten in het bos. Welke vader doet nu zoiets? Maar vooral ook: wat een wanhoop moet hij door de armoede gevoeld hebben? Zo goed lukt het ons blijkbaar niet om een goede vader te zijn. Wat we ook proberen, doen en laten.

De vader van de verloren zoon

Het verhaal in de bijbel van de verloren zoon vertelt juist over een vader die heel rijk is en het beste met zijn kinderen voor heeft en kan hebben. Maar een van de zonen vraagt zijn deel van de erfenis en verbrast het. Daarom is hij bang dat hij thuis niet meer welkom is. Dat blijkt hij juist wel te zijn. Omdat deze vader een beeld is van God, bij wie je altijd thuis mag komen. Wat je ook doet en hoe het ook met je gaat.

Twee werelden, één leven

Zo blijven de wereld van de Efteling en de wereld van de bijbel wel twee werelden, maar ze komen samen in ons leven, waarin we zoeken naar verbeelding. Voor ons plezier. Én voor ons geloof en onze zoektocht naar zin in ons leven.

Welk bijbelverhaal spreekt jou het meest tot je verbeelding?

Dominee Otto Grevink maakte inspiratiefilmpjes nabij de Efteling over:

Raponsje en Simson met hun lange haren

Hoe vind je rust in de achtbaan van het leven

Vaderdag

Klein Duimpje

Symbolica en de symbolen van Pinksteren

Foto’s Efteling: Stef Mennens, DRIELUIK fotografie
Foto Ark van Noach: Charles LeBlanc (Flickr.com)

Deel dit verhaal:
Otto Grevink

Geschreven door:

Thema: Blog
20 april 2018

133 x gelezen
Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars