Hoe krijg ik meer energie?

 Zal ik nou wel of niet even op de bank gaan liggen?
De kinderen zijn naar school, en ik zit even rustig aan een kopje koffie.  Rustig, héél rustig, bijna te moe om de armen op te tillen, vandaar dat ik denk, zal ik wel of niet…

Zal ik nou wel of niet even op de bank gaan liggen? De kinderen zijn naar school, en ik zit even rustig aan een kopje koffie.  Rustig, héél rustig, bijna te moe om de armen op te tillen, vandaar dat ik denk, zal ik wel of niet

>Wat doe jij in zo’n situatie? Of herken je het helemaal niet? Ben jij iemand die ’s avonds consequent op tijd naar bed gaat, ’s ochtends op tijd op staat en vrolijk fluitend aan de dag begint en alle energie heeft om alle ‘ballen hoog te houden’, zoals dat tegenwoordig zo mooi heet?

De vermoeidheid nam bij mij de afgelopen weken zulke vormen aan (hele dagen slapen), dat ik besloot er (weer eens) mee naar de huisarts te gaan. Maar het bloedprikken dat daarop volgde, leverde niets op (aan de ene kant gelukkig maar natuurlijk!).

Dus, dacht ik bij mezelf, dan moet ik mijn levensstijl maar weer eens onder de loep nemen en kijken of er nog wat valt aan te pakken en energie te zoeken, hoewel ik voor mijn gevoel al heel goed bezig ben, maar je weet maar nooit. Ik besloot te gaan googlen.

1. SLAAP EN -ONTWAAKGEWOONTES

Direct al bij het eerste punt dat ik tegen kom, frons ik mijn wenkbrauwen: Gij zult niet snoozen (iets andere bewoordingen 😉). Daar ga ik al de mist in. Ik zet expres mijn wekker een half uur vroeger dan ik eigenlijk moet opstaan, zodat ik nog minstens twee keer de ‘snooze-knop’ kan indrukken. Echt hoor, ik heb het wel eens geprobeerd, wekker uitdrukken, direct gaan zitten en uit bed springen. Het gáát gewoon niet. Maar goed, als het beter is, wil ik het wel eens proberen, misschien.

Wat daar natuurlijk bij hoort, aan vooraf gaat, is op tijd naar bed gaan. Onze maatschappij is ingericht op ochtendmensen, verzucht ik wel eens. Kinderen moeten op tijd naar school, werknemers op tijd naar het werk. Maar ik word pas ’s avonds productief. Ik heb nog nooit een blog zoals deze in de ochtend geschreven bijvoorbeeld. Dus laat aan het werk, dan nog even zitten en dan pas naar bed, maar wel de wekker tè vroeg.

Ik lees heel graag tips hoe jij dat dan doet!

2. SPORTEN NATUURLIJK

Dat heb ik altijd wel ervaren dat sporten energie geeft. Lekker buiten zijn (of in een sportschool als je dat prettiger vindt) en in beweging. Wandelen vind ik prettig, maar zeker hardlopen. Juist door in te spannen, ontspan ik dan. Het hoofd leeg maken, bidden noem ik het ook wel eens, en je lichaam actief en in vorm houden.

Maar soms ben ik op een punt, dat ik bijna te moe ben om die stap om naar buiten te gaan te zetten. Als ik aan dat kopje koffie zit en de bank lonkt, hoe kom ik dan zover dat ik toch opsta en de hardloopschoenen aan trek?

Hoe doe jij dat?

3. GOED EN GEZOND ETEN

Het volgende punt dat ik tegenkom gaat over gezond ontbijten. Helemaal eens, maar ik zit aan dat kopje koffie nà een goed ontbijt, dus tja. Ik betwijfel of er op dat gebied nog winst te behalen valt. Twee jaar geleden hebben mijn man en ik het roer omgegooid en zijn begonnen aan een ander eetpatroon waarbij we koolhydraten en vetten scheiden, bepaalde ‘foute’ koolhydraten laten staan en ook alle suiker in de ban hebben gedaan. Behalve dat we daardoor allebei tientallen kilo’s zijn afgevallen, voelt het nog steeds goed en kunnen we het goed volhouden. Gezonder kan bijna niet, zou ik zeggen. Maar misschien doe jij het nog anders?

4. ZON

Jaaa! Daar krijg ik energie van, wie niet? Maar die kan ik niet aan en uit zetten! En als je in Nederland woont en je hebt de pech dat de herfst op tijd begint, dan moet je het soms lange tijd zonder deze prachtige energiebron doen. Ooit heb ik al eens zo’n daglichtlamp aangeschaft, maar dat is toch anders. Heb jij tips, behalve emigreren naar een zonnig land?

 

5. GOED DRINKEN

Naast het gezonde eten, is gezond drinken van hetzelfde belang. Veel water drinken (check!) kom ik tegen, maar ook: geen afzakkertje nemen voor het slapen gaan. Zou een verbeterpuntje kunnen zijn. Nee, wees gerust, ik heb geen drankprobleem, maar een glaasje wijn ’s avonds vind ik wel erg prettig. Past ook volledig bij en in het eetpatroon waar mijn man en ik toe zijn overgegaan. Dus dat vind ik wel een lastige, er moet toch ook iets te genieten overblijven?

6. MUZIEK

Niet voor niets dat we hier bij MijnKerk luistertips geven. Want ook muziek kan zoveel voor je doen en betekenen. Soms vergeet ik het en ineens realiseer ik me dat het dan zo stil om me heen is. Als er een muziekje aan staat, iets van mijn eigen verzameling, of de radio, lijk ik ook meer energie te krijgen. Herken je dat? En welke muziek zet je dan aan, Bach? Of juist Heavy Metal? (iets ertussenin kan natuurlijk ook).

7. POSITIEVE MENSEN OM JE HEEN

Hoe belangrijk is dat! Contact met mensen vind ik heel belangrijk en waardevol, maar dan ook inderdaad met de nadruk op positieve mensen, want negativiteit kan juist weer veel energie kosten. Maar dat betekent voor mij ook dat ik positief naar anderen toe moet zijn, het is een soort wisselwerking. Dan geven we elkaar energie!

Al met al heeft het schrijven van dit ‘stukje’ mij weer energie gegeven. Ik kijk nog even naar de bank, onze hond is er inmiddels op gaan liggen. Hij mag dat, want ik hoef maar 1 keer ‘uit?’ te roepen of hij springt omhoog en kan kilometers met me door het park. Wat een energie!

Deel dit verhaal:
Marleen Samplonius-Ottens

Geschreven door:

Thema: Mijn relaties
13 oktober 2017
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Krijg wekelijks inspiratie en praktische tips over geloof in je dagelijks leven in je mailbox.
Wij zullen je gegevens niet aan derden doorgeven.
Nieuwsbrief