MENUMENU

How to: een Stiltewandeling maken

Rond deze tijd van het jaar is het vaak rennen en vliegen. Hoe fijn is het om dan even bij te komen door middel van een Stiltewandeling.  Met de tips hieronder helpen we je op weg. Je kunt dit natuurlijk aanpassen naar een manier die bij jou past. 

Met wie?


Een stiltewandeling kun je alleen doen of met iemand anders.

Wat moet ik voorbereiden?

  1. Trek makkelijke schoenen aan
  2. Kies een aantrekkelijke locatie
  3. Zoek een inspirerende tekst
  4. Spreek met iemand af of ga alleen.
  5. Neem eventueel iets te eten of te drinken mee.
  6. Laat je telefoon thuis of zet deze op vliegtuigstand.
  7. Strik je veters en ga 🙂

Hoe lang duurt het?

Dat is helemaal aan jou, reken op minimaal een uur.

Hoe werkt het?

  1. Je begint op het startpunt met een paar keer diep in en uitademen. Hou je adem een paar seconden in en adem dan weer uit. Herhaal dit een paar keer.
  2. Daarna lees je een tekst (voor). Bijvoorbeeld een stukje uit een lied, de Bijbel of gedichtenbundel.
  3. Je zet een timer en loopt een half uur. Je zegt helemaal niks. Ondertussen denk je na over de tekst die je zojuist hebt gelezen.
  4. Neem een korte pauze met eventueel wat eten of drinken.
  5. Loop weer een half uur in stilte of ga in gesprek met je medewandelaar over de gedachten die de tekst bij jullie heeft opgeroepen.
  6. Sluit af op een manier die bij jou past en drink nog wat na.

Wat levert het op?

Dat is heel persoonlijk. Wij spraken met Laura, ze maakt regelmatig een Stiltewandeling met een groepje mensen in de wijk: ¨Aan het begin vond ik het wel even wennen hoor. Het eerste half kwartier hield ik mij helemaal niet bezig met de tekst. Ik dacht eerder aan de was, of aan andere dingen die ik nog moest doen. Voor mijn gevoel ging de tijd heel langzaam. Maar na ongeveer een kwartiertje merkte ik dat mijn ademhaling rustiger werd. In mijn hoofd ontstond meer ruimte. Daarna ging ik lekker vroeg naar bed en heb ik heerlijk geslapen.¨


Kan ik ergens aansluiten?

Soms worden er in jouw omgeving stiltewandelingen georganiseerd, zoals in Houten (bij Utrecht) en Bennekom. De Protestantse kerk heeft pioniersplekken die stiltewandelingen of trainingen aanbieden. Bijvoorbeeld het Christelijk Spiritueel Centrum in Hilversum en Nijkleaster in Jorwerd.

 

Deel dit verhaal:
Kaarsjes:
  •  

    Vluchtelingen.

    In gedachten en gebed denk ik aan hen die gevlucht zijn terwijl ik de kaars ontsteek. Leg het in gebed neer in de hand van God.Heer wees met hen die een moeilijke weg gaan vol onzekerheid in hun bestaan. Heer ik vraag u om kracht om moed en vertrouwen. Heer ontferm u over hen en allen om hen heen wees hen en ons nabij help ons op de weg die wij gaan amen.
  •  

    Jula en haar vader, moeder en broertje

    troost en kracht in het leven zoals het gegeven is.
  •  

    Mezelf

    Voor een tweede kindje... En vertrouwen dat God voor mij zal zorgen. Dat er niet weer opnieuw complicaties zullen zijn. Heer ik bid u om.een wonder. Ontferm u over ons!!!
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars