MENUMENU

How to: een Stiltewandeling maken

Rond deze tijd van het jaar is het vaak rennen en vliegen. Hoe fijn is het om dan even bij te komen door middel van een Stiltewandeling.  Met de tips hieronder helpen we je op weg. Je kunt dit natuurlijk aanpassen naar een manier die bij jou past. 

Met wie?


Een stiltewandeling kun je alleen doen of met iemand anders.

Wat moet ik voorbereiden?

  1. Trek makkelijke schoenen aan
  2. Kies een aantrekkelijke locatie
  3. Zoek een inspirerende tekst
  4. Spreek met iemand af of ga alleen.
  5. Neem eventueel iets te eten of te drinken mee.
  6. Laat je telefoon thuis of zet deze op vliegtuigstand.
  7. Strik je veters en ga 🙂

Hoe lang duurt het?

Dat is helemaal aan jou, reken op minimaal een uur.

Hoe werkt het?

  1. Je begint op het startpunt met een paar keer diep in en uitademen. Hou je adem een paar seconden in en adem dan weer uit. Herhaal dit een paar keer.
  2. Daarna lees je een tekst (voor). Bijvoorbeeld een stukje uit een lied, de Bijbel of gedichtenbundel.
  3. Je zet een timer en loopt een half uur. Je zegt helemaal niks. Ondertussen denk je na over de tekst die je zojuist hebt gelezen.
  4. Neem een korte pauze met eventueel wat eten of drinken.
  5. Loop weer een half uur in stilte of ga in gesprek met je medewandelaar over de gedachten die de tekst bij jullie heeft opgeroepen.
  6. Sluit af op een manier die bij jou past en drink nog wat na.

Wat levert het op?

Dat is heel persoonlijk. Wij spraken met Laura, ze maakt regelmatig een Stiltewandeling met een groepje mensen in de wijk: ¨Aan het begin vond ik het wel even wennen hoor. Het eerste half kwartier hield ik mij helemaal niet bezig met de tekst. Ik dacht eerder aan de was, of aan andere dingen die ik nog moest doen. Voor mijn gevoel ging de tijd heel langzaam. Maar na ongeveer een kwartiertje merkte ik dat mijn ademhaling rustiger werd. In mijn hoofd ontstond meer ruimte. Daarna ging ik lekker vroeg naar bed en heb ik heerlijk geslapen.¨


Kan ik ergens aansluiten?

Soms worden er in jouw omgeving stiltewandelingen georganiseerd, zoals in Houten (bij Utrecht) en Bennekom. De Protestantse kerk heeft pioniersplekken die stiltewandelingen of trainingen aanbieden. Bijvoorbeeld het Christelijk Spiritueel Centrum in Hilversum en Nijkleaster in Jorwerd.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deel dit verhaal:
Auteur van de week

Geschreven door:

Thema: Blog
27 november 2018

[views]
Kaarsjes:
  •  

    nelleke

    is toch nog een goed jaar geweest steeds alles goed bid dat volgend jaar ook goed komt
  •  

    T

    Dat T. weer volwaardigmlid mag zijn v. D.B. Hulp en Licht, Leiding voor T. Bescherming van een groot schild van Licht om T heen. Dat T niet te gronde gaat aan de eigen fouten.
  •  

    Harold

    Ik bid God dat Harold rust en vrede in zijn hoofd mag krijgen
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars