MENUMENU

Iedereen kan zegenen – Nieuw in de kerk

Internetdominee Janneke Nijboer kwam via Twitter in contact met Tynke. Tynke is nog niet zo lang geleden gedoopt en zoekt een gemeente waar ze zich thuis voelt.
Ondertussen heeft ze heel veel vragen.

Van: Tynke
Aan: Janneke
Onderwerp: over zegenen

Dag Janneke,

Laatst zegende jij mij. Voor mijn gevoel was dit iets gewichtigs, iets wat jij alleen als dominee mag doen. Maar toen ik vroeg of ik jou ook mocht zegenen, zei je “Ja”.  Dat ik zoiets gewichtigs mocht terugdoen, maakte mij enorm blij. Ik dacht namelijk dat het voorbehouden was aan mensen in de kerk en met name aan ambtsdragers.

De betekenis van zegenen

Verder vraag ik me af wat je eigenlijk zegt bij: “Ik zegen jou?”
Zegenen betekent in mijn beleving iets als tegen God goed spreken over iemand. En als ik God bijvoorbeeld iets vertel over jou, dan weet jij van niks, want het was een soort onderonsje tussen God en mij. Wanneer ik dit aan jou verklap door te zeggen: “Ik zegen jou”, dan weet je dat ik met God goed over jou heb gesproken. Zo weten ineens 3 personen ervan af. Ik heb mogen ervaren dat wanneer je het tegen mij uitspreekt, dat ik een beetje vleugels krijg. Het is alsof God dan samen met jou krachtig tegen mij spreekt en jullie met liefde naar mij kijken.
Is dat de kern van zegenen? Want ik zag op je tijdlijn op twitter dat jij ook huizen inzegent. Hoe kun je nu goed spreken over een object? Of kan dat juist wel?

Zelf zegenen

Met deze nieuwe krachtige ‘tool’, wilde ik ook naar iemand die mij heel erg helpt. Bij navraag bleek ze katholiek te zijn opgevoed. Of ze nu wel of niet gelooft weet ik niet precies. Ik mocht dan als gelovige ‘buitenstaander’ jou wel zegenen, maar vroeg me af of ik ook katholieken mag zegenen. Misschien vinden mensen het wel ongepast als ik goed over ze spreek tegen God, of misschien hanteert elke variant van kerk wel zijn eigen zegeningsregels. Ik vroeg via twitter aan een katholieke priester of ik hem mocht zegenen. Hij was blij met mijn zegen. Het deed me enorm goed dat ik dit ook aan hem mocht uitdelen. Ik dacht daardoor dat ik die persoon die mij goed helpt wel mocht zegenen. Haar heb ik daarna via de mail gezegend.

Niet alleen geeft het uitdelen van zegen en dus het goedspreken over die persoon tegen God mij veel blijdschap, maar omdat God er nu ook van weet, wordt de ander ook blij.

Een zegen zijn

Het schrijven naar jou over wat me bezighoudt en dit openbaar maken voelt ook op de een of andere manier voor mij als een zegen die ik mag uitdelen. Zonder dat ik letterlijk zeg: “Ik zegen jou”, kan alleen zo’n daad dan ook een zegen zijn voor anderen? En met het oog op kerkgang: Zou ik slechts met mijn aanwezigheid ook een zegen voor anderen kunnen zijn?

Ik ben benieuwd naar je kijk hierop.

Hartelijke groet,

Tyn

God bless you - over zegenen

God bless you!

Van: Janneke
Aan: Tynke
Onderwerp: over zegenen

Hoi Tyn,

Fijn dat je iets met mijn reactie naar aanleiding van de kerkproeverij kunt. Aan het eind van deze mail vraag jij je af of je tot zegen kunt zijn, puur en alleen met jouw aanwezigheid. Als ik denk aan kerken die steeds minder kerkgangers hebben, dan weet ik zeker, dat ze blij zijn met iedere nieuweling die een keer aanschuift in de kerk. Het is een teken van hoop, dat wat er in de kerk gebeurt ook betekenis kan hebben voor mensen buiten de kerk. Dat geeft moed om kerk-zijn vol te houden.

Zegenen is…

Zegenen is een vorm van bidden. Het is dus inderdaad iets over een ander, of over iets zeggen tegen God. In de Joodse traditie kom je veel tegen dat God gezegend wordt door mensen. Het is een lofzegging van de mens over God om wie hij/zij is, wat hij doet en wat dit voor mensen betekent.

Het oude testament is in het Hebreeuws geschreven. De stam van het woord zegenen, is hetzelfde als het woord knie. Je zou kunnen zeggen dat zegenen ook iets met door de knieën gaan te maken heeft, of knielen. Wie God zegent, geeft God de eer en gaat daarbij zelf door de knieën. Er zijn mensen die zegenen daarom vertalen als ‘groot maken’. Door God of iemand te zegenen, maak je haar groter. Mijn eigen beeld hierbij is dat ik iemand of iets door te zegenen op een troon zet.

Wat ik zo mooi vind aan wat je schrijft, is dat je over zegenen spreekt als: het goede zeggen over iemand tegen God. Dit is precies de vertaling van het woord zegenen, zoals dat in het nieuwe testament staat. Je kunt dus het goede zeggen over iemand, over God en ook over een plek.

Iedereen kan zegenen

Iedereen kan zegenen. Je hoeft er geen dominee of priester voor te zijn. Je kunt een zegen ook niet op een weegschaaltje leggen. De ene zegen is niet meer waard, dan een andere. Natuurlijk zijn er in de kerk wel afspraken gemaakt over wie er zegent. In de Protestantse Kerk in Nederland is het vooral gebruikelijk dat de dominee zegent. Zij zegent niet alleen een enkeling, maar ook een hele gemeenschap, bijvoorbeeld aan het eind van een kerkdienst. Zegenen gebeurt ook bij bijzondere gelegenheden; zoals de doop van een mens, of bij een huwelijk. Bij een huwelijk tussen twee mensen wordt het verbond van liefde en trouw gezegend tussen deze mensen.

Door mijn werk als dominee ben ik steeds meer de waarde van zegenen gaan inzien. Het is een bijzonder moment om met iemand te delen. Ik mocht stervenden zegenen en pasgeborenen, ik vroeg ouders hun kinderen te zegenen en los te laten, ambtsdragers en dominees mocht ik zegenen, mensen onderweg zegende ik.

Het bijzondere naast de goede woorden uitspreken, is dat zegenen vaak gepaard gaat met een handeling. Soms maak ik een kruisteken op iemands voorhoofd en gebruik daarbij doopwater, of met olie een kruis in iemands handpalmen. Bij een baby leg ik mijn natte vingers op de oren, de mond, de ogen, de voeten en het hoofd.

Een zegen in de mail

Beste Tyn, ik sluit mijn mail af met de zegen die ik meestal uitspreek aan het eind van een kerkdienst. Het zijn de woorden van de priesterlijke zegen uit Numeri 6: 22 – 27. Het is een zegenbede in drieën, die ook een beeld is van de opgaande zon. Mijn armen maken daarbij begeleidende gebaren.

God bless you

Mijn armen zijn uitgespreid met mijn handpalmen naar boven, om te kunnen ontvangen en ik zeg:

De Levende zegene en behoede je;

Mijn armen gaan licht omhoog en ik kantel de handpalmen naar de ontvanger, om te kunnen geven en ik zeg:

De Levende doe zijn aangezicht over je lichten en zij je genadig

Mijn armen gaan zo breed mogelijk en zo hoog mogelijk, met mijn handpalmen naar beneden en ik zeg:

De Levende verheffe zijn aangezicht over jou en geve jou – en de wereld  – vrede!

 

Eerdere blogs in de rubriek Nieuw in de kerk:

Nieuw in de kerk , 12 mei 2017

Over liefhebben – Nieuw in de kerk, 26 mei 2017

Liefde en recht doen – Nieuw in de kerk, 9 juni 2017

Kerkproeverij en uitnodigen – Nieuw in de kerk, 23 juni 2017

Meer weten over internetdominee Janneke Nijboer:

Janneke komt op voor mensen

 

Deel dit verhaal:
Auteur van de week

Geschreven door:

Thema: Blog
7 juli 2017

[views]
Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars