MENUMENU

‘Waarom grijpt God niet in?’

Ook ik ben geraakt door de vliegramp. Het houdt me nog steeds bezig. Zoveel verdriet, zo onnodig. Kan dat nou echt niet anders? Waarom laat God dit gebeuren?

Onkruid tussen het graan

Twee dagen achter elkaar kwam dezelfde Bijbeltekst op mijn weg. De eerste keer als lezing in de kerkdienst en de volgende dag in mijn bijbels dagboekje. Het is de gelijkenis van het onkruid dat tussen het graan wordt gezaaid (Mattheus 13: 24-30 en 36-43). Over het laatste deel van de uitleg (even heel kort door de bocht gezegd: alle slechte mensen moeten branden in de hel) wil ik het niet hebben, want daar kan ik helemaal niets mee. Maar het eerste deel heeft me in positieve zin geraakt. Ik heb geen theologische achtergrond, dus misschien klopt er niets van mijn interpretatie, maar mij helpt het.

‘Huis-, tuin-, en keukenslechtheid’

Een vraag die ik me regelmatig stel, is waarom God toch alle slechte mensen op aarde gewoon hun gang laat gaan. En dan denk ik even niet aan ‘huis-, tuin-, en keukenslechtheid’ die we allemaal in ons hebben, maar aan de echt grote dingen. Ik noem bewust geen namen en situaties, maar dat is denk ik ook niet nodig als ik schrijf dat mijn overdenking voortkomt uit emoties die ik voelde op onze dag van nationale rouw. Waarom grijpt God niet in?! Voor mij geeft deze gelijkenis hier een antwoord op.

Vernietiging van de kwaden

Volgens mij komt dat kwaad niet bij God vandaan: Hij heeft toch alleen het goede graan gezaaid en niet het slechte? Ten tweede kiest Hij er volgens mij voor om goed en kwaad door elkaar heen op aarde te laten bestaan, om te voorkomen dat de goeden onder de vernietiging van de kwaden moeten lijden. Hielden wij mensen ons ook maar aan dat principe, want hoeveel onschuldige slachtoffers vallen er vaak bij het proberen uit te rukken van, in onze ogen, onkruid…

Vooral bidden

Ik denk dat ik met dit beeld voor ogen vooral kan bidden dat het goede graan sterker zal zijn dan het onkruid. Dat er meer goed dan slecht zaad gezaaid zal worden. En dat ik zelf tot het goede zaad zal mogen behoren. En misschien is het voor God niet te wonderlijk om slecht zaad te transformeren tot goed zaad?!

Maar toch, met in gedachten de beelden die ik zag op de nationale dag van rouw, denk ik: is God dan niet machtig genoeg om een manier te bedenken om tóch al vóór de oogst het kaf van het koren te scheiden zonder het graan ook los te trekken?! Kan het nou echt niet anders?

Foto: Kitty Terwolbeck

4 reacties op “‘Waarom grijpt God niet in?’
  1. De meest gestelde vraag aller tijden: Waarom? Eén antwoord waaruit ik een klein beetje troost haal, wat dit betreft, is dat van de secretaris van ‘mijn’ kerkbestuur: “Shit happens”.

    Een beetje flauw, misschien, maar in onze wereld gebeuren verkeerde dingen net zo makkelijk als goede. Mensen hebben bovendien de keuze om foute en goede dingen te doen.

    Als dat te mager is, dan kun je hieraan toevoegen “dat voor wie God liefhebben […] alles bijdraagt aan het goede”. Zoals je zelf ook aangeeft: God kan zeker ook ‘slecht’ zaad omvormen tot ‘goed’ zaad.

    Dat kan overigens ook (mede) antwoord zijn op het feit dat je met het laatste stuk van deze gelijkenis niets kunt. Want helemaal weglaten kun je dat natuurlijk niet. 🙂

  2. Jaap Filius schreef:

    Ik heb hetzelfde gevoel als de schrijfster (wat prachtig beschreven trouwens). Ook ik ben niet theologisch onderlegd. Zou het kunnen zijn dat wij op deze manier door God op de proef worden gesteld? Dat hij toelaat dat mensen doen wat hij NIET wil om zo “het kaf van het koren te scheiden”? Ik kom op deze gedachte (meer is het niet) omdat ik zoveel overeenkomst zie met het begin van het boek Job. Job die rechtschapen was in zijn geloof en die desondanks zeer zware beproevingen te doorstaan kreeg. En die overeenkomst zie ik ook terug in de lijdensweg van Jezus, onze Heer. En de vele andere rampen die er momenteel gebeuren staan beschreven in het laatste Bijbelboek Openbaringen: eerst een, oneerbiedig gezegd, hoop bagger en ellende die over de hele mensheid wordt uitgestort. Maar dan….. rust, de ultieme vrede, goudeerlijke gerechtigheid en ongekende liefde omdat God zijn koninkrijk hier zal vestigen. Begrijp mij niet verkeerd: ook ik ben hevig geschrokken, geschokt en bang voor de toekomst. Maar hoop en geloof dat uiteindelijk Gods koninkrijk zal komen. Of ik, of wij dat zelf gaan meemaken? God weet het.

  3. B schreef:

    Ik denk niet dat God een reden heeft (of geeft). Bijna alle ellende die hier op aarde plaatsvindt, is ellende die we elkaar aandoen. Mensen die elkaar neerschieten, vallen voor mij niet onder de categorie ‘shit happens’, maar onder de categorie ‘mensen die hun vrije wil misbruiken’, moedwillig. God heeft ons een vrije wil gegeven. In grote en kleine dingen, we maken daar geregeld misbruik van. Maar het is onze vrije wil, en daarom grijpt God denk ik (nog) niet in, dat is de prijs die Hij betaalt omdat wij vrij moesten zijn…

  4. m. schreef:

    De goeden en de kwaden, wie is goed en wie is kwaad, iedereen heeft goed én kwaad in zich

Deel dit verhaal:
Auteur van de week

Geschreven door:

Thema: Blog
30 juli 2014

[views]
Kaarsjes:
  •  

    Xxxx

    Dat Xxxx Hulp mag krijgen van S.K., en v. V.D., dat S.K. en V.D. begrip mogen krijgen voor Xxxx en de fout mogen accepteren zonder vergelding
  •  

    nelleke

    is toch nog een goed jaar geweest steeds alles goed bid dat volgend jaar ook goed komt
  •  

    T

    Dat T. weer volwaardigmlid mag zijn v. D.B. Hulp en Licht, Leiding voor T. Bescherming van een groot schild van Licht om T heen. Dat T niet te gronde gaat aan de eigen fouten.
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars