Is meten weten? De druk van toetsen op school

Sssst… de eindcito wordt afgenomen in groep 8! Op tekeningen zou deze waarschuwing half april overal op school te zien zijn geweest. Behalve dan dit jaar… Want door corona waren alle kinderen verplicht thuis. De eindcito ging niet door. Voor het ene kind een grote teleurstelling. Voor het andere kind een enorme opluchting. En voor vele ouders gold vaak dezelfde teleurstelling of opluchting.

Gedurende de school ‘loopbaan’ van je kind ben je er al achter gekomen dat er elk jaar toetsen worden afgenomen: in januari en in juni. Het is vooral een meetmoment voor het onderwijs dat het kind gekregen heeft, en om te meten of het kind op zijn niveau een groei laat zien. Maar op vele scholen zullen de juni-toetsen ook niet worden afgenomen.

Gaat het nu dan helemaal mis met je kind?

Geen toetsen betekent geen meting. En ‘meten is weten’, toch? De kinderen hebben dan wel thuis werkopdrachten gekregen van school. En daar heb je misschien zelf vaak ook het nodige voor gedaan om je kind op weg te helpen. Maar omdat er drie maanden niet op de gewone manier onderwijs kon worden gegeven valt er moeilijk wat te meten. De kinderen missen een groot aantal weken instructie en hebben niet dezelfde hoeveelheid lesstof kunnen maken. Dus er geldt nu even een omgekeerde werkelijkheid: wél toetsen zou juist een compleet vertekend beeld geven.

Geen stress door toetsen

Voor veel kinderen geldt de toetsperiode als een bijzonder stressvolle tijd. Ineens valt dus alle druk, of die nou positief of negatief is, weg. Zo’n toets is wel wat anders dan de repetities waarvoor je kunt leren. En als je als ouders gefocust bent op resultaat en de lat -terecht of onterecht- hoog legt, is de verleiding groot om extra te gaan oefenen met je kind om de scores op te krikken. (En dit gebeurt dan ook met de beste bedoelingen.) Kun je je voorstellen dat er voor een groot aantal kinderen een enorme druk wegvalt doordat de toetsen worden uitgesteld naar het volgende schooljaar?

Relax, je kind is meer dan een score van een toets.

Wat merk je zelf aan je kind na al die weken thuisonderwijs? Is je kind ontspannen en zit het lekker in z’n vel? Of heeft je kind school erg gemist en is het blij om weer elke dag naar school te kunnen? Hoe dan ook, je kind heeft zijn ‘groei’ niet overgeslagen, want ‘wat erin zit komt er ook weer uit’. Maak je geen zorgen om de cognitieve groei van je kind. Want die wordt op een beter moment gemeten. Bovendien: als je alles vastgelegd ziet in scores blijft er nog een heel belangrijk en wezenlijk deel onbelicht: Het eigene van het kind. Zijn talenten. Er bestaat geen enkele toets om dat te meten.

Ook al wordt de voortgang van je kind niet gemeten, wees gerust dat je kind wel gegroeid is. De kinderen hebben geen lager niveau gekregen. Ze hebben gewoon een andere beginsituatie.

 

Deel dit verhaal:
Sandra Gaakeer

Geschreven door:

Thema: Blog
5 juni 2020
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Krijg wekelijks inspiratie en praktische tips over geloof in je dagelijks leven in je mailbox.
Wij zullen je gegevens niet aan derden doorgeven.
Nieuwsbrief