MENUMENU

Je vijanden liefhebben?

Geesje verwerkt de preek van Fred op een creatieve manier. Kijk, lees, geniet en deel hoe jij erover denkt.

Jezus zegt in de bijbel* tegen zijn leerlingen: ‘heb je vijanden lief en bid voor wie je vervolgen’.  Dat klinkt moeilijk. Want je vijanden haten ligt meer voor de hand dan ze liefhebben. In de tijd dat hij op aarde was heeft Jezus heel veel van dit soort paradoxen verteld, hij zette de wereld op zijn kop met zijn visie, hij zet aan tot nadenken en tot actie. Maar je vijanden liefhebben gaat dat niet te ver? Is het niet afhankelijk van wat iemand gedaan heeft of je kan vergeven of zelfs liefhebben?

Zonder woede

Ik heb zelf in het klein gemerkt dat het werkt.  Als ik een conflict heb met een van mijn kleine kinderen, heb ik de neiging om ze naar de gang te sturen of tegen ze te schreeuwen uit boosheid. Vaak maakt dat het probleem alleen maar erger. Maar als ik ze op schoot neem, een knuffel geef en met ze in gesprek ga over wat er gebeurd is en hoe ik me daarbij voel en hoe zij zich voelen, dan smelt mijn woede weg voor de zon. Dan lossen we het op.

Ik kan het niet, hij wel

Bij vergeving in het groot moet ik vaak denken aan een verhaal van Corrie ten Boom, een vrouw die in een concentratiekamp gezeten heeft in de Tweede Wereld, haar complete familie verloor en na de oorlog is gaan spreken over God, over Jezus’ liefde voor iedereen en over vergeving. Corrie was in Berlijn en na haar spreken kwam een man op haar af, ze herkende hem, hij was een van de wreedste opzichters uit haar concentratiekamp. Hij vertelde dat hij christen geworden was en dat hij had ontdekt dat er door Jezus vergeving is voor alle zonden van de hele wereld, ook voor zijn wreedheden in het kamp. Hij had God gevraagd of hij de kans mocht krijgen om aan één van zijn slachtoffers persoonlijk vergeving te vragen. Hij vroeg Corrie: ‘ Mevrouw ten Boom, wilt u mij vergeven.’

Ze herinnerde zich het lijden van haar zus door toedoen van deze man. Ze kon hem alleen maar haten.

En Corrie vertelde in haar verhaal:  ‘Ik kon het niet.’ Ze herinnerde zich het lijden van haar zus door toedoen van deze man. Ze kon hem alleen maar haten. En ze vertelde dat ze zich toen realiseerde dat zijzelf geen vergeving kon schenken, maar dat Gods liefde in haar hart gekomen was door zijn heilige geest en dat Gods liefde groter is dan haar haat. En op het moment dat ze dat in gebed bij God bracht, voelde ze zich vrij van haat en kon ze hem de hand schudden en hem broeder noemen. Corrie vertelde dat ze nooit zo sterk de liefde van God ervaren heeft als toen, toen ze haar vijand vergaf. In Corries woorden: ‘Kan jij vergeven? Nee. Ik kan het ook niet. Maar God kan het wel!’
*Mattheus 5 vers 44

Reageren

Reacties

Deel dit verhaal:
Geesje Jaakke-den Toonder

Geschreven door:

Zoeken:

Populaire berichten

Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars