MENUMENU

Jezus, kappen nou!

Evert fietst met zijn jonge zoon voorop door de regen, het regent keihard. Everts zoon roept vol frustratie uit: ‘Jezus! Kappen nou!’ En de regen stopte… 

Schitterend hoe kinderen gewoon vanuit hun hart reageren, ook tegen God. Geen zalvende woorden of vrome praat, gewoon: Kappen nou! In alle eerlijkheid.

Uit het hart

Hoe vaak heb ik dat al niet gedacht, Jezus, kappen nou! Als er dingen maar niet gaan zoals je wilt, als alles lijkt tegen te zitten, als er heftige dingen gebeuren in de wereld of in je naaste omgeving. En dan is Jezus misschien een naam van God en misschien een schreeuw, misschien zelfs een vloek. Maar hij komt uit het hart.

Onbeantwoorde vragen

Dit weekend kon ik dit ook wel uitroepen, kappen nou! Twee meisjes van 14 vermist, die allebei dood gevonden werden. Meldingen van meisjes die werden klemgereden. En deze week uit andere hoeken van het land meldingen van vermissingen van jonge meisjes. Kappen nou! Ik ben er klaar mee! Wat is dit? Hoe kan dit? Waarom? Wie doet zoiets? Allemaal vragen waar geen antwoord op komt.

Troost 

Ik geloof niet dat Jezus, dat God, deze dingen veroorzaakt. Net zo min als hij jou bewust laat natregenen. Maar toch roep ik hem aan. Omdat ik weet dat hij de enige is die iets kan betekenen in deze situatie. Die in kan grijpen, nieuwe meisjes kan beschermen tegen hetzelfde lot, degene die troosten kan zonder woorden. Zonder loze beloftes.

God ontferm u

Dan bid ik weer: God ontferm u over deze families, maar zorg dat het stopt! Nu! Ik las in de Bijbel een psalm, één van de klaagpsalmen van David, waarin hij schrijft: ‘God, straf mijn vijanden, laat al hun plannen mislukken. Misdadigers zijn het, jaag ze weg! Want ze verzetten zich tegen u.’* Duidelijke taal van David: kappen nou! Grijp in. Ik bid het met hem mee. Is dat een recept voor succes? Nee, er is geen bezwering om nare dingen van ons weg te houden. In de brief aan de Efeziërs schrijft Paulus: Pas goed op, en blijf steeds bidden. Blijf God om hulp vragen.* ’ Dus dat doe ik dan maar. Kappen nou, God ontferm u!

 

  • Psalm 5:11
  • Efeziërs 6:18a

2 reacties op “Jezus, kappen nou!
  1. Mar schreef:

    Ja, dit komt heel dichtbij maar in heel de wereld gebeuren dag in dag uit de vreselijkste dingen..
    Ik denk dat het komt omdat veel mensen geen liefde ervaren.

  2. Marijke Bezemer van Doorne schreef:

    Het is niet te omvatten. Het doet zeer het voelt machteloos. Van de week kwamen twee kleine jongens aan de deur,en drukte flink op de bel. Ze hadden een collecte bus bij zich voor het oranje fonds. Ik gaf aan even kijken of ik klein geld heb, oh gaf één aan, het mag ook groot, briefjes passen ook, de gleuf is breed genoeg.
    Ik pakte mijn portemonnee oh wat een kleintje. De ander mijn oma heeft een veel kleinere.
    Ineens het piept hier de ander, ik hoor het niet. De leidster zij waren van een padvindersgroep, moest wel vanbinnen lachen. Het was de katten verjager. Ze waren een jaar of 6 .Een zei” jezus een kikker”, die sprong in onze vijver. Hij geloofde zijn ogen niet wie ziet nu nog zomaar een kikker springen in een voortuin .Nu dat was wat .

Deel dit verhaal:
Geesje Jaakke-den Toonder

Geschreven door:

Thema: Blog
8 juni 2017

28 x gelezen
Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars