MENUMENU

Johan Cruijff Arena of een tempel voor JC?

Een week nadat Tommie Christiaan als Jezus Christus in The Passion op de Amsterdam Arena stond, wordt bekend dat deze vernoemd wordt naar die andere ‘verlosser’, Johan Cruijff. Is eeuwige roem ook eeuwig leven?

Johan Cruijff, de Arena en The Passion

Johan Cruijff en The Passion hebben iets met elkaar. Twee jaar geleden werd vlak voor de uitvoering op Witte Donderdag betekend dat Cruijff was overleden. Cruijff scoorde bij leven al bijnamen als ‘de verlosser’ en ‘het orakel van betondorp’ die messiaans aandoen. En daarom kon The Passion in de Bijlmer dit jaar natuurlijk ook niet anders eindigen dan op de Amsterdam Arena met het nummer ‘Schouder’: ‘Zelfs al kan ik er niet zijn, blijft er nog een deel van mij waar je op kan leunen als je zelf niet meer kunt staan. Als de houvast je verlaat en het even niet meer gaat, mag je bij mij schuilen’.

Tekst gaat hieronder verder

JC-Arena

De Amsterdam Arena was even al de JC-Arena, twitterden velen. En het was wachten op het moment waarop de knoop zou worden doorgehakt. Dat kwam deze week: de Amsterdam Arena gaat de Johan Cruijff Arena heten. De traagheid waarmee het besluit is genomen heeft iets Hollands. Wij zijn niet zo van het namen plakken op stadions. En we zijn te nuchter om weliswaar te grinniken bij de vergelijking tussen twee JC’s, maar daarnaast niet alles aan een naam op te hangen.

Pragmatische dominee en koopman

Overigens komt dat niet alleen uit de dominee in ons, maar ook uit de koopman in ons: met de naam van Johan Cruijff op de Amsterdam Arena kan deze ook niet meer de naam krijgen van een sponsor, zoals bij het Philips Stadion en de Grolsch Veste. In het afwegen van principes en belangen gaan we heel pragmatisch te werk. En kennelijk konden de belanghebbenden er niet onderuit om het stadion te vernoemen naar de voetballegende.

Özcan Akyol: schande

De maatschappelijke druk was dan ook wel erg groot. Columnist Özcan Akyol noemde het deze week nog een schande dat het zo lang duurde. Hij schreef: ‘We weten helemaal niet hoe we onze helden moeten vereren. Als Cruijff een Turk was geweest, zouden er in dat land nu niet één, maar tien stadions naar hem zijn vernoemd.’

Wie moet jou herinneren?

Wij zijn niet zo van het vereren van helden en het zelf willen zijn van een held. Daar ben ik wel blij mee. Het is ongetwijfeld de Hollander in mij, maar ook de gelovige. Waarom willen we zo graag voor eeuwig blijven bestaan in het geheugen van mensen? Ach, ik voel natuurlijk ook wel hoe mooi het is als mensen je blijven herinneren, maar hoop ik niet vooral dat God mij zich blijft herinneren?

In de palm van Gods hand

Elke keer als ik een kind mag dopen of iemand mag uitdragen bij een uitvaart herinner ik eraan dat onze namen in de palm van Gods hand staat. En een mooie reiszegen eindigt met: ‘May God hold you in the palm of His hand.’ Ik hoop en geloof dat dáár mijn naam geschreven staat, en dat is voor mij genoeg.

Op onze tempel

In datzelfde beeld zeggen we dat Gods naam en de naam van Jezus geschreven worden in ons hart en op ons voorhoofd staat. Jezus’ leerling Paulus noemt ons lichaam een tempel: ‘Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God en weet u niet dat u niet van uzelf bent? U bent gekocht en betaald, dus bewijs eer aan uw lichaam.’ (1 Korintiërs 6)

God kocht onze tempel als sponsor

Gekocht én betaald! In de taal van een dominee én koopman vertelt Paulus dus dat Jezus Christus eigenlijk de sponsor is, wiens naam op onze tempel staat. Laten we het allemaal waard zijn om een JC-tempel te worden genoemd.

En verder laat ik het aan Ajax om de naam van het stadion waard te zijn in de nuchterheid dat het maar een spelletje is…

Deel dit verhaal:
Otto Grevink

Geschreven door:

Thema: Blog
6 april 2018

61 x gelezen
Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars