MENUMENU

Liefde maakt vrij

Een week na de Amerikaanse verkiezingen moest ik aan het fresco van Michelangelo denken, Schepping van Adam. De schildering bedekt het plafond van de Sixtijnse kapel van het Vaticaan in Rome.  Wat de schilder ermee wilde uitdrukken is nog steeds actueel.

Rakelings nabij

Michelangelo kreeg  vijfhonderd jaar geleden de opdracht om in Rome een fresco, een muurschildering te maken van de schepping van de mens. Zoals elke grote kunstenaar volgde Michelangelo zijn gevoel. Hij schilderde de mens, God, kijkend naar elkaar, betrokken op elkaar. Hun handen reiken naar elkaar. En toch raken ze elkaar niet. Op het fresco laat God de mens vrij.

Eigen keuzes

Voor het gevoel van de schilder kon het fresco alleen maar zo: God is op de mens betrokken, helemaal. Maar God laat de mens wel vrij. God wil dat de mens eigen keuzes maken kan. Want het gaat God in zijn schepping om liefde. En liefde kan niet groeien in slavernij. Liefde maakt vrij. Liefde heeft vrijheid nodig.

Kwetsbaar

Gods keuze voor liefde betekent dus tegelijk keuze voor vrijheid. Alleen zo, zoals Michelangelo dat schildert, kan een mens tot bloei komen. Al maakt het een mens tegelijk ook kwetsbaar. Want hij zal keuzes moeten maken. Hoe zullen die uitpakken? Hoe gaat het straks nu Amerika gekozen heeft voor president die zich extreem heeft uitgelaten over bepaalde bevolkingsgroepen? Is het een reactie van het Amerikaanse volk op de globalisering? En wat kan God dan nog? Hoe kwetsbaar is God zelf?

Michelangelo geeft met zijn fresco heel wat stof tot nadenken.

akegel

foto: Akegel

 

Deel dit verhaal:
Auteur van de week

Geschreven door:

Thema: Blog
14 november 2016
Kaarsjes:
  •  

    Jou.

    God geeft ons allen het vertrouwen dat we gered zullen worden. Ik bid dat hij ons allen vreugde en vrede zal geven door ons geloof in Jezus Christus. Dan zal ons vertrouwen op God steeds sterker worden, door de kracht van de heilige Geest.
  •  

    Dennis Everon

    Dat Dennis op God z'n weg terug mag komen en daar voorgoed mag blijven, dat alles wat hem tegenhoudt, alle ketenen voorgoed gebroken mogen worden. Dat zijn ogen voor goed open mogen gaan. In Jezus naam! Amen! 💖
  •  

    Mia

    Dat de financiële oorlog die onder de kinderen heerst mijn mama en papa mag bevrijden in hun ziel Dat dit écht mag eindigen in een vredesplan Dit is zo’n grote vete al al die jaren hij op iedereen zeer zwaar weegt Dat die kinderen verlichting in hun geest mogen ontvangen , samen met de bewindvoeder & de vrederechter DankJe dat ik hiervoor een kaarsje mag - kan aansteken
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars