MENUMENU

Psalmen poëzie

Een mijmering over bidden, dat zo persoonlijk is. Bidden bij een mooi schilderij van studentenpastor John Hacking (Nijmegen)

Ik bid. Bid ik als ik bid? Wat doe ik dan? Wat vertel of vraag ik en aan wie? Op de vraag wat bidden exact is, krijg ik diverse antwoorden. Bidden is zijn, bidden is leven, bidden is in contact proberen te komen met iets dat jezelf en alles overstijgt. Bidden is je onderwerpen aan de wil van God. Elk van deze reacties kan een discussie doen ontstaan. Want, iedereen bidt op de eigen manier en gebruikt daarbij eigen woorden en rituelen. In gemeenschap is  dat nog wat gestroomlijnd, maar thuis kan ieder bidden zoals hij gebekt of gevormd is.

Psalmen

Bidden is voor mij persoonlijk als eten en drinken. Mijn lichaam heeft voedsel nodig. Mijn hart en mijn ziel ook, al is dat voedsel van een andere soort en kwaliteit. Naast de bekende gebeden als het Onze Vader en het Wees Gegroet, bid ik de psalmen. Of liever, ik lees de psalmen op een manier waardoor ik in de huid en soms even in het hart van de psalmist kan kruipen. Rustig, langzaam, de woorden proevend en soms smakend. Want er is geen enkele garantie dat tijdens het lezen iets bijzonders gebeurt. Het leven geeft geen garanties. God ook niet, behalve dat elk mens eindeloos en liefdevol omarmd wordt. En nee, het leven is soms geen pretje. Ook niet in de psalmen. Lees ze er maar eens op na. Heel wat schrijvers, componisten en schilders hebben zich laten inspireren door deze pareltjes.

Poëzie

Ik houd van poëzie, van woorden weven tot een werkelijk aansprekend geheel. Er zit zoveel zeggingskracht in die taal. Omdat het geen spreektaal is, word je als het ware uitgenodigd dieper op de tekst in te gaan. Zo werkt het ook met de psalmen. Psalm 19 is één van mijn favorieten. Daarin wordt gesproken over de goddelijke majesteit die zich in de natuur openbaart: ‘De hemel verhaalt van Gods majesteit: ‘het uitspansel roemt het werk van zijn handen, de dag zegt het voort aan de dag die komt, de nacht vertelt het door aan de volgende nacht.’ Het is met zoveel passie en vreugde geschreven en tegelijk met zoveel zelfinzicht, dat het een realistische wegwijzer kan zijn. Want de natuur is overweldigend mooi, maar ook vernietigend soms. Wij mensen zijn tot zoveel goeds in staat, maar ook tot zoveel kwaad geneigd. We leven ons leven van dag tot dag, niemand kent de toekomst en het verleden is voorbij. In alle complexiteit van het leven is het dan goed een heldere, liefdevolle en waarschuwende rode draad in handen te kunnen houden.

Ben ik nu aan het preken? Misschien wel. Maar preken is delen. En ik deel van harte de poëzie van de psalmen.

 

Reageren

Reacties

Deel dit verhaal:
MijnKerk.nl

Geschreven door:

Zoeken:

Populaire berichten

Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars