Word jij ook zo gek van al die prikkels?

Een indoor speeltuin, een snoepwinkel met veel spiegels en muziek, of die massale beurs van je werk? Heb je ook weleens het idee dat je hoofd door het teveel aan geluiden op ontploffen staat? Helemaal prikkelloos leven is onmogelijk, maar je kunt met deze tips het aantal prikkels wel proberen te vermijden.

1. Ga er even van weg

Een wandeling kan heel ontspannend werken. Soms hoeft dit niet eens te betekenen dat je fysiek afstand neemt. Even je ogen sluiten en drie keer in en uit ademen helpen ook. Zorg dat je schouders een centimeter zakken en neem een ontspannen houding aan.

2. Pas je werk erop aan

Mensen die prikkelgevoelig zijn gedijen over het algemeen niet bij onregelmatige tijden, nachtdiensten en lange werkdagen. Soms kan wisselen van werkplek ook helpen. Met je rug tegen een muur zitten is prettig omdat er dan niets achter je gebeurt. Of misschien helpt het je om bij belangrijke projecten even in een andere, rustige ruimte te werken.

3. Plan meditatiemomenten in

Mediteren en bidden helpen echt om die innerlijke rust terug te vinden. Jezus zocht in zijn drukke leven ook geregeld de stilte op. Ook luisteren naar rustige muziek werkt voor overprikkelde mensen vaak ontspannend.

4. Wees slim en maak keuzes

Zit je in een bak met herrie waar je niet van weg kunt – simpelweg omdat het je eigen kinderen zijn die je nog niet alleen kunt laten? Naast het grenzen stellen, verbieden, een rustige sfeer creëren kun je ook pragmatisch zijn en oordopjes kopen. En boodschappen kun je bijvoorbeeld doen net na etenstijd, dan is het altijd lekker rustig. Tot slot, je hoeft niet al het nieuws te volgen en te lezen als je daardoor wordt opgeslokt. Maak hier duidelijke keuzes in.

5. Plan niet te veel 

Je hebt tijd nodig om alle prikkels te kunnen verwerken. Waar een ander drie afspraken op een dag in het weekend kan hebben, moet jij het misschien met minder doen, zodat je tijd om daarna op te laden en bij te komen.

6. Ga kort naar verjaardagen

Ben je helemaal leeggezogen na een feestje, maar wil je het ook niet missen of als kluizenaar te boek staan? Laat dan even je gezicht zien en verlaat de drukte weer op tijd. Wonen ze verderop, dan combineer je het met een dagje weg waarbij je na het effectieve bezoekje de rust opzoekt in de natuur.

7. Weet het van jezelf

Als je van jezelf weet dat je prikkelgevoelig en je leven daarop aanpast, heb je al veel gewonnen. De meeste energie gaat uit naar het vechten tegen iets waar je niet happy mee bent. Als je je zelf niet kunt accepteren, krijg je te maken met een bonk negatieve energie in de vorm van zelfkritiek die niet helpend is. Accepteren en meebewegen maakt het leven voor gevoelige mensen een stuk makkelijker.

Reageren

Reacties

Deel dit verhaal:
Gastblogger

Geschreven door:

Zoeken:

Populaire berichten

Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars