MENUMENU

Vergeving

Je hebt iets verkeerd gedaan – ooit – en het blijft je achtervolgen. Je hebt er spijt van. Maar je kunt het niet ongedaan maken. En misschien heb je een etiket gekregen. Kom je er nog vanaf?
Het kan ook zijn dat een ander tegen jou iets gedaan heeft wat je hem/haar kwalijk neemt. Kan die ander het nog goed maken? Geef je een nieuwe kans?

Verleden achtervolgt

Ons geheugen is een zegen, maar het kan ook een vloek zijn. Omdat we niet vergeten wat er is gebeurd, gedaan of gezegd. Omdat mensen niet vergeten wat wij gezegd of gedaan hebben. Je kunt soms nog last hebben van iets wat je lang geleden fout gedaan hebt. Iets waarmee je een ander gekwetst hebt. Komt het ooit nog goed?, denk je dan. Dat hoort bij het leven. We maken allemaal fouten. Soms een ernstige fout. Maar hoe gaan we dan weer verder?

In de Bijbel staat een verhaal over een vrouw die gebukt gaat onder het etiket dat ze heeft gekregen. In Lukas 7, vers 36-50, staat dat ze in haar stad ‘bekend stond als zondares’. We weten niet welke fouten zij gemaakt heeft, maar wel dat het er veel zijn. De mensen praten over haar, wijzen haar na.

Onbetaalbaar

Jezus is op reis in deze stad aangekomen. De mensen zeggen van Jezus dat hij een profeet is. In de stad woont Simon, een vrome man die benieuwd is naar Jezus. Hij heeft hem uitgenodigd voor het eten. Dan verschijnt de vrouw ongevraagd in het huis van Simon. De tranen stromen over haar wangen, op Jezus’ voeten. Ze droogt ze met haar haren, kust ze en wrijft ze in met lekker ruikende olie.

Nou, denkt Simon, als Jezus echt een profeet was, dan had hij dat niet laten gebeuren! Dan had hij wel geweten wat voor vrouw dat is. Door zo iemand laat je je toch niet aanraken? Simon houdt vast aan zijn oordeel over de vrouw. Eens een zondares, altijd een zondares.

Jezus voelt hoe Simon over haar denkt. En hij vertelt hem het volgende verhaal.

‘Er was eens een geldschieter die twee schuldenaars had: de een was hem vijfhonderd schuldig, de ander vijftig. Omdat ze het geld niet konden terugbetalen, schold hij beiden hun schuld kwijt. Wie van de twee zal hem de meeste liefde geven?’ Simon antwoordde: ‘Ik denk degene aan wie hij het grootste bedrag heeft kwijtgescholden.’ Hij zei tegen hem: ‘Dat heb je goed.’ (vers 41-43)

Vrij

Zo kun je deze vrouw ook zien, Simon! Als iemand die spijt heeft van wat ze heeft gedaan. Iemand die weet dat ze het niet ongedaan kan maken. Onmogelijk! Iemand die daarom een schone lei nodig heeft, een nieuw begin. Zonder de last van haar verleden. Zonder het etiket ‘zondares’.

Want zó kijken God en Jezus naar haar. En naar ieder die dat nodig heeft. Wij kunnen vaak onze fouten niet ongedaan maken. Of terugbetalen. Maar we verlangen er wel naar dat de last van onze schouders valt. Onze schuld wordt kwijtgescholden.

Niet altijd zijn mensen geneigd om te vergeven. Jezus laat zien, dat God daartoe wel geneigd is. In reactie laat de vrouw haar tranen stromen. God gunt ons elke keer een nieuwe start. Als Simon dat nou ook eens zou doen. Dat zou niet alleen die vrouw enorm opluchten. Ook Simon zelf zou weer vrij en onbevangen in het leven staan. Simon en die vrouw, dat zijn wij natuurlijk zelf.

Reageren

Reacties

Deel dit verhaal:
MijnKerk.nl

Geschreven door:

Zoeken:

Populaire berichten

Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars