MENUMENU

Waar is de hemel?

Vroeger was de hemel ergens hier boven. Achter de wolken en in de blauwe lucht. Het was een plaats waar goden woonden. En later, de plaats waarheen Jezus opsteeg met Hemelvaart. Maar wat kunnen wij daar nu nog mee?

Lastig verhaal

Hemelvaart vind ik een lastig verhaal. Lastig, omdat het verhaal botst met de manier waarop ik de wereld gewoonlijk beleef. Het heeft iets van een mythe: Jezus die als een soort superman in de wolken verdwijnt. Zo’n verhaal wordt eerder tegen je gebruikt, dan dat het voor je pleit als gelovige.

Welwillende lezers

Ik heb het nog eens nagelezen, omdat het donderdag Hemelvaartsdag is. In het Bijbelboek ‘Handelingen‘ (hoofdstuk 1, vers 1 tot 11). In de eerste regels richt de schrijver zich tot een zekere Theofilus, wat betekent ‘Vriend van God’. Een boek dus voor een welwillend gehoor. Voor mensen die op zoek zijn naar God. Mensen zoals jij en ik.

Al lezend herken ik vragen, waar de lezers van lang geleden kennelijk mee zaten. Vragen die ik ook bij mijzelf herken, als vragen van mensen van nu die wel zouden willen geloven, maar niet weten hoe.

Want ja, die Jezus, dat was wel een toffe gast. Een inspirator. Een rolmodel. Maar dat is lang geleden. Waar is hij nu? En wat heb je daar dan aan? En hoe gaat mijn leven dan verder, in deze wereld waarin mensen als Jezus worden vermoord?

Bij God

Lucas wijst in een bepaalde richting. Met “Jezus in de hemel” wil hij zeggen: Jezus is ‘bij God’. Want ‘hemel’ betekent immers: de plaats waar God woont? Je mag daar je eigen voorstelling bij hebben. Het hoeft niet ‘boven de wolken’ te zijn.

Lucas zegt:  als Jezus bij God is, dan weet je waar je hem kunt zoeken. Zoek hem niet in een ver verleden, of in een graf. Zoek hem niet ‘bij de doden’, bij de historische figuren die nog slechts in de herinnering leven. Zoek hem bij de levende God. Bij de bron van je leven. Daar kan hij je helpen.

Vriend achterna

Want ‘hemelvaart’ betekent ook: als je aan God denkt, denk dan aan Jezus. Hij gaat je beeld van God bepalen. Hij laat je zien wie God is en waar je Hem op het spoort kunt komen. Hoe zou God naar jou kijken en naar de wereld om je heen? Wat zou hij tegen je willen zeggen? Waar zou hij willen zijn in deze wereld? In jouw leven? ‘Jezus in de hemel’ geeft je een idee. Zo kun je op weg, ook 2000 jaar na dato. Die eerste ‘Vriend van God’ achterna.

Meer gedachten over Hemelvaart? Er is een mooi boekje verschenen, ‘Met zonder Jezus’. Je kunt het hier bestellen.

 

Foto: ‘Almaty Esentai Tower 3’, door Chris (op Flickr).
5 reacties op “Waar is de hemel?
  1. Conny schreef:

    “Want ‘hemel’ betekent immers: de plaats waar God woont” Wat een mooie gedachte!

  2. Willy schreef:

    Dank je voor de mooie uitleg die je over de hemelvaart van Jezus geeft. Mijn vraag is God had in het oude testament toch ook al vrienden? Abraham die in psalm105 die vroeger altijd bij de doop gezongen werd letterlijk vrind genoemd werd. Of moet ik dat met Jezus zien als een nieuw begin wat God maakt?

    • Hette schreef:

      Dag Willy, daar heb je gelijk in. Ik verwees terug naar de naam Theofilus die aan het begin van Handelingen genoemd wordt. Het was niet bedoeld als een letterlijk aanwijzen van wie precies de eerste vriend van God was. Dat zou ik echt niet weten.

  3. Arjen Boonstra schreef:

    Theofilus kan ook de naam zijn van de hogepriester na Kajafas (eentje ertussen in heel kort).
    Een andere naam is Kefas bijvoorbeeld, Paulus gebruikt namen Petrus en Kefas door elkaar heen lijkt het, of is Kajafas toch tot geloof gekomen? Want Kajafas vertaald werd Kefas.
    Jacobus zat gewoon in Jeruzalem. De christenen kwamen samen in de tempel, totdat …
    Paulus schrijft dat Jezus eerst aan Kefas verscheen, daarna aan de 12, daarna aan 500 en daarna de apostelen.
    Voor ons christenen zeggen die aantallen niet zoveel, maar wat we wel weten de 12 waren geen 12 meer, maar 11. Dus foutje?
    Of is de Heer toch eerst verschenen aan Kajafas, daarna aan zijn raad van 12 en daarna aan de 500 die bij hogeraad hoorden?
    Als dat allemaal waar zou zijn, dan kan Theophilus dus wel degelijk gewoon de hogepriester himself zijn.
    Het zou een totaal ander inzicht geven in alles wat christenen van jongsaf aan met de paplepel in gegoten hebben gekregen. Echter …, dit is niet iets nieuws, maar in de jaren 60 is dit al uitgezocht in RK. Niet zeker, maar welk degelijk mogelijk.
    Kijken we eens naar plein, om wie riepen de joden? Barrabas.
    Ons christenen zegt dat niet veel, zal Pilatus ook niet veel gezegd hebben, maar Bar-abba is de zoon van de vader. Om wie riepen de joden eigenlijk? (de misdadiger had ook Jezus als voornaam, wat dit de mogelijkheid voor de schriftgeleerden?, midden in de nacht?).
    Het zou allemaal wel verklaren waarom Jacobus dus gewoon in Jeruzalem kon blijven.
    En dat Lucas dus mogelijk zijn boeken aan de hogepriester opdroeg. Zeker is dit allemaal niet, maar even waarschijnlijk als de andere opties? Dat mogelijk wel.
    Mogelijk dat we verleden eens in ander daglicht mogen gaan zien, wat daar op plein gebeurde, zo moeilijk was het niet voor de schriftgeleerden om een klein deel van volk op te hitsen, zeker niet met de naam Barrabas.
    Was veel lastiger voor Hitler om een 95% christelijk volk zo ver te krijgen dat ze geweldige misdaden gingen doen.

    • Hette Domburg schreef:

      Dag Arjen,
      dank voor je reactie. Je hebt er werk van gemaakt! Heel waarschijnlijk lijkt mij de uitleg niet die je geeft. De kritische vragen die we kunnen stellen bij de historische gebeurtenissen achter de tekst herken ik wel. Maar in mijn ervaring hebben we nooit genoeg bewijs in handen om op alle mogelijke vragen een antwoord te geven. En misschien hoeft dat ook helemaal niet. Wat blijft is de tekst die we hebben ontvangen van onze voorouders. En die spreekt mij nog steeds aan, telkens opnieuw. Ik zoek met behulp van die verhalen naar sporen van God in de wereld om me heen en in mijn leven. Zo heb ik ook geprobeerd naar het verhaal over Hemelvaart te luisteren. Wat denk je daarvan? Hartelijke groet!

Deel dit verhaal:
Auteur van de week

Geschreven door:

Thema: Blog
27 mei 2014

48 x gelezen
Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars