MENUMENU

Het weekend in… met de nieuwe kerstcommercials

Elk jaar kijk ik weer uit naar de nieuwe Engelse kerstcommercials. En deze week kwam onder andere de kerstcommercial van warenhuis John Lewis uit. En wat is hij mooi!

Feel good

Een klein kind is de hele nacht bezig met het monster onder zijn bed. Op een gegeven moment worden ze vrienden. Maar hierdoor kan hij nog steeds niet slapen. Bij een lamp die een sterrenhemel in zijn kamertje laat schijnen, valt hij in slaap. En die lamp krijgt hij met kerst: ‘for gifts that brighten your world’.

Er zit elk jaar in deze filmpjes een flinke dosis feel-good ingrediënten. Zo haalt modeketen M&S dit jaar Beertje Paddington van stal:

Zachte moraal

Een beertje dat een inbreker aanziet voor de kerstman, die ontroerd wordt door het kerstgevoel: Ik meen vaak een zachte moraal te bespeuren in de commercials. Liefde, saamhorigheid, geborgenheid: het zijn waarden die even extra aandacht krijgen voor kerst. Wat was ook alweer belangrijk? Met liefdevolle beelden raken deze commercials ons in ons kerstgevoel.

Er ging een paar jaar geleden een commercial viral met een wat pittiger moraal. Hij was van het Duitse warenhuis EDEKA:

Kerstcommercial laat voelen wat belangrijk is met Kerst

Als je het na vertelt klinkt het heel bizar: een vader en grootvader stuurt zijn kinderen en kleinkinderen een overlijdensbericht. Omdat hij ze anders niet bij elkaar krijgt rond kerst. Maar als je het zo in beeld ziet, met de lichte muziek erachter, dan voel ik elke keer weer de ontroering als hij uit de keuken komt en de woorden spreekt: ‘Hoe had ik jullie anders bij elkaar gekregen?’ De commercial laat voelen wat we eigenlijk heel belangrijk vinden, maar soms vergeten: optrekken met de mensen van wie we houden.

Welke commercial raakt het meest aan jouw kerstgevoel?

 

Deel dit verhaal:
Otto Grevink

Geschreven door:

Thema: Blog
17 november 2017
Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars