Zijn reacties op bloemkolen op posters New York Pizza terecht of preuts?

Jaren geleden fietste ik langs een gigantische poster waar een vrouw een pizzadoos voor haar kruis hield met de tekst: ‘De lekkerste dozen van Nederland’. De Reclame Code Commissie noemde het destijds ‘nodeloos kwetsend’.

Jaren later – de tijden zijn wellicht veranderd, hoor je ze denken – probeert New York Pizza het opnieuw met een minder aanstootgevende spreuk maar een even zo controversiële poster. Een vrouw houdt twee bloemkolen voor haar borsten, met de reclameleus eronder: Zo lekker kan bloemkool zijn. De poster gaat gepaard met een reclamefilmpje dat opgezet is als een advertentie voor een sexlijn. Wat vind jij ervan?

Jongeren zijn tegen

Bij weerstand tegen dergelijke reclameuitingen zie je vaak dat ouderen er tegen protesteren. Maar De Telegraaf vond juist jongeren die deze poster ‘onacceptabel’ vonden. Vrouwonvriendelijk. Reden om ontslag te nemen. Bovendien: ‘Die bloemkoolpizza’s zijn niet te vreten’. Een opvallend duidelijke stelling van deze jongeren.

Tekst gaat hieronder verder

Preuts?

Van de jongere generatie wordt wel eens gezegd dat ze preutser zijn dan de oudere generaties. Vrouwen merken op dat waar ze vroeger zonder problemen topless konden zonnen, het nu veel minder vanzelfsprekend is en zelfs als aanstootgevend wordt beschouwd. Zijn we inderdaad preutser geworden? Of vinden we in het geval van New York Pizza het gewoon nog steeds vrouwonvriendelijk? En gaat het meer over de vrouw als lustobject dan om preutsheid?

Suit Supply

Ik ben geneigd om het niet preuts te noemen, maar het inderdaad te zien als een protest tegen vrouwonvriendelijkheid, seksisme. Want in een ander geval, waarbij poster met zoenende mannen van Suit Supply werden afgeplakt, kwamen juist veel mensen op voor seksuele vrijheid.

Of toch wel preutser?

Toch ben ik er niet helemaal uit. Want die nieuwe preutsheid is er ook. Ik hoop dat dat geen argument wordt om onder het mom van ‘seksisme’ lichamelijke uitingen te veroordelen, maar echt voor seksegelijkheid te gaan. Wij zijn ook ons lichaam. En in kunst, reclame, films en wat al niet meer is het gewoon iets heel menselijks.

Wat is de grens? Weet jij het?

4 reacties op “Zijn reacties op bloemkolen op posters New York Pizza terecht of preuts?
  1. Avatar Mar schreef:

    lekker zelf maken die pizza en met bloemkoolbodem kan echt heel lekker zijn!!
    Ik heb die reclame 2x gezien en vind het heel ergerlijk

  2. Avatar Sarie schreef:

    Ik ben het ook niet mee eens, mannen worden neergezet als simpele domme wezens die allen op tieten en pizza kikken en vrouwen worden weer het lustobject, en daarom lig ook ik niet meer topless, iedereen staart je aan alsof ze nog nooit boobies hebben gezien… get the fxxx out of here het is inmiddels 2019. Beetje respect en meer niveau is toch niet teveel gevraagd.

  3. Avatar Anoniem schreef:

    Heeft niets met preutsheid te maken. Naaktheid is niks mis mee, juist niet. Dit is gewoon een hele afgezaagde poging om aandacht te trekken door een vrouwenlichaam te gebruiken. Zielig eigenlijk.

  4. Avatar Marij-ke schreef:

    We zij al ver over de grens in alles.
    DE MENS
    Eerst was de mens van geen kwaad bewust. Tot hij meer wilde dan wat hem was toebedeeld. Zo was hij zich van het kwaad bewust en verborg zich in plaats van… het spijt mij. Zo ging het eeuw in eeuw uit.
    Nu… lijkt het of we ons van geen kwaad bewust zijn. Verschuilen zich achter afgoden maar deze kan je zien, niet meer dan dat.
    Van de God afzien… je tot niets wenden leidt tot niets.
    Wat zie om je heen, hoe gaat men met de liefde om die God heeft bedoeld?
    Mens is handel. Sex is handel. Zorg is handel. Eten is handel. Grond is handel. Geld/Mammon moet vermeerderen. Op de beurs ermee.

Deel dit verhaal:
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Krijg wekelijks inspiratie en praktische tips over geloof in je dagelijks leven in je mailbox.
Wij zullen je gegevens niet aan derden doorgeven.
Nieuwsbrief