Zo begin je je dag goed

Wat is het heerlijk om ‘s ochtends nog even te snoozen en weg te dommelen… Jammer dat je je twintig minuten later te pletter schrikt van de tijd die je mobieltje aangeeft. Dat je dan vervolgens in het hele huis geen twee dezelfde sokken vinden. En er misschien ook nog kinderen zijn die naar opvang en school gebracht moeten worden. Om 9.18 uur heb je het gevoel dat je er al een hele dag op hebt zitten. Dit moet anders kunnen, maar hoe?

De avond ervoor

Het geheim zit ‘m in de avond ervoor. Ga op tijd naar bed, en voordat je je bed opzoekt, zorg je dat een uur voor het slapengaan geen beeldscherm ziet. Zet de lampen wat minder fel en voer geen ingewikkelde gesprekken. Zo kunnen je lichaam en geest langzaam tot rust komen en kom je beter in slaap.

Leg klaar

Leg de spullen voor de volgende morgen klaar. De meeste mensen zijn ’s ochtends niet zo helder. Zorg dat je alles klaar hebt, zodat je ’s ochtends over deze zaken in elk geval níet hoeft na te denken. Sta je standaard te lang onder de douche, dan kun je dit ook de avond daarvoor doen.. Hoef je ‘s ochtends alleen nog maar in je schone, klaargelegde kleding te stappen. Scheelt een hoop tijd.

Sta op tijd op

Hier schijnt een trucje voor te zijn: gewoon doen. Meteen je bed uit. De eerste dagen voelt het waarschijnlijk als een militaire oefening, maar het went. Vergeet die snoozeknop, indommelen mag op zondagmiddag heerlijk zijn, ’s ochtends is het killing. Je staat van al die korte slaapjes vaak veel vermoeider op.  
Zelfs iets eerder opstaan dan de vorige dag kan al stressverlagend werken. Gun jezelf de tijd om goed wakker te worden, maar doe dit bij voorkeur als je niet meer in bed ligt. 😉

Mediteer

Vijf minuten hoeft het maar te kosten om even je gedachten op een rijtje te zetten. Misschien met een mooi liedje, een stuk uit de bijbel of een ander boek. Een gebed, een dagboek, kies wat voor jou het beste is. Overdenk de teksten, vul je gedachten met opbouwende woorden.

Train een paar minuten

Touwtjespringen, buik-been-bilspieroefeningen, een rondje in de wijk…. Zorg dat je lichaam zich even aanspant en daarna ontspant. Even een paar minuten bewegen is goed voor je bloedsomloop en werkt stressverlagend.

Ontbijt rustig én goed

Begin met fruit en yoghurt, of havermout, drink het liefst thee en water. Ontbijt rustig in plaats van gehaast met een kop koffie die je overal mee naartoe neemt, omdat je je haar moet kammen en moet opmaken en zelfs nog even  een blouse van boven pakken. Neem de tijd en wees je bewust van wat je eet en drinkt. 

En, heb jij al zin om je ochtenden aan te pakken? We zijn benieuwd naar jouw ervaring! We wensen je in ieder geval een goede (werk)dag!

Deel dit verhaal:
Gastblogger

Geschreven door:

Thema: Blog
25 november 2017
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Krijg wekelijks inspiratie en praktische tips over geloof in je dagelijks leven in je mailbox.
Wij zullen je gegevens niet aan derden doorgeven.
Nieuwsbrief