MENUMENU

Zoek je manieren om je geloof met je kind te delen? Lees dan dit

Het delen van je geloof met je kind is een prachtige taak. Maar hoe doe je dat in de praktijk? Hoe deel je je verwondering? Hoe geef je woorden aan je geloof? Hieronder vind je vier ideeën voor ouders en kinderen van 9 – 12 jaar.

Landkaarten bekijken

In veel Bijbels zijn kaarten opgenomen, bijvoorbeeld van de reizen van Paulus. Bekijk samen met je kind eens een of enkele van die kaarten met een atlas ernaast. Hoe heten de landen op de kaart nu? Hoe groot zijn de afstanden? Reizen over land ging toen te voet of per lastdier. De zeeën werden bevaren met eenvoudige schepen zonder motor. Reizen was een intensieve, tijdrovende en riskante onderneming!

Onze Vader

Toen Jezus het Onze Vader aan de mensen leerde, vertelde hij dat bidden geen uiterlijk vertoon mag zijn. Je moet niet bidden om maar netjes, vroom en gehoorzaam over te komen op andere mensen. Ook is bidden niet het opsturen van oneindig lange verlanglijstjes naar God. Op onze verlanglijstjes staan niet altijd dingen die goed zijn voor ons, ons leven en voor de mensen om ons heen. God weet wat goed is. En dat vinden we allemaal terug in het Onze Vader. Jezus leert ons bidden zodat we ons overgeven aan en leven naar Gods wil. Vertel je kind hoe en waarom Jezus het Onze Vader aan de mensen leerde.

Iets goeds doen

Jezus zei: wat je voor een ander deed, heb je voor mij gedaan. Dus als je een ziek mens verzorgd hebt, heb je eigenlijk mij verzorgd. Als je lief en hartelijk bent geweest voor asielzoekers, heb je liefde aan mij gegeven. Daarmee zegt Jezus eigenlijk: als je mij wilt volgen, wees dan goed voor andere mensen. Hoe kun je dat met je kind samen vormgeven? Kijk bijvoor- beeld eens naar je eigen straat of wijk. Zijn er mensen die je nog niet kent? Zijn er mensen alleen? Ziek? Hulpbehoevend? Probeer de komende weken eens een praatje te maken. Een tekening te geven. Een bloemetje of groenten uit eigen tuin te brengen. Gemeenschap vorm je samen, ook in je straat.

Kinderbijbels

Neem eens verschillende kinderbijbels (kijk ook in de bibliotheek voor exemplaren) en lees voor jezelf eens hetzelfde bijbelverhaal uit de verschillende bijbels. Ontdek de verschillen. Wat wordt verteld? Wat wordt weggelaten? Hoe is het verhaal geformuleerd? Wat wordt benadrukt? Kijk ook eens naar de keuze in de verhalen die wel/niet in de verschillende kinderbijbels staan. Welke bijbel spreekt jou het meest aan om voor jouw kind te gebruiken?

 

Lees ook: Zo deel je je geloof met je baby, dreumes, peuter of kleuter.

Bron: Geloven met plezier, Astrid Damstra.

Deel dit verhaal:
Auteur van de week

Geschreven door:

Thema: Blog
26 juli 2018

[views]
Kaarsjes:
  •  

    Bobbie Athena

    Ik hoop dat jouw leven heel mooi en heel lang en heel gelukkig en heel goed mag zijn
  •  

    T.

    Een kaarsje voor T., die vandaag toetsen heeft waar ze zo vreselijk tegenop ziet maar die ook zo ontzettend belangrijk zijn voor wat ze heel graag wil! Dat ze geen last van faalangst zal hebben, maar de toetsen gewoon zal maken op basis wat ze kan en weet. Want dan haalt ze ze ongetwijfeld!
  •  

    Willie

    Ik wil een kaarsje branden voor Willie en Jan, die door een moeilijke tijd heen gaan en wel wat licht en de Lichtbron kunnen gebruiken.
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars