De hemel begint in jezelf

De meeste mensen proberen goed te leven. De meeste mensen beseffen ook dat dit lang niet altijd lukt. Van weer te weinig aandacht bij het luisteren naar een huisgenoot, tot net even te lui om iemand een handje te helpen. Of een makkelijk oordeel over iemand in wiens schoenen je nog geen dag gelopen hebt.

Christelijke klassiekers

Het is de week van de Klassieken. Daarom nu inspiratie uit een groep christelijke klassiekers: de woestijnvaders. Zij leefden in de eerste eeuwen van het christendom rondom Israël, van Egypte tot Turkije en verder. De woestijnvaders waren monniken die zich terug trokken in de woestijn en vaak jaren alleen leefden om te bidden en bijbelse woorden te overdenken. En die jaren van contemplatie en meditatie gaven de kerk van alle eeuwen klassieke wijsheden die nog steeds inspireren.

Vruchtbare akker

In het voorjaar moeten alle akkers geploegd worden, bemest en klaargemaakt voor zaaien. In Nederland is dat goed georganiseerd en is vaakgebruikte grond meestal niet vol rommel. In het Midden-Oosten waar de bijbelse geschiedenissen zich afspelen, waren de akkers vol stenen. Altijd weer vroeg het veel tijd en energie om een akker vruchtbaar te maken.

De woestijnmonniken haalden een wijze les uit het bewerken van de akker. De gelijkenis van de zaaier uit Matteus 13: 3-9 is daarvoor de basis. Mattias Rouw legt de wijsheid van de woestijnvaders uit in zijn boek Zonderschuld. Hij schrijft: ‘De gelijkenis van de akker vertelt dat Gods werk alleen tot bloei komt als wij zelf aan het werk gaan om de akker vruchtbaar te maken’. En omdat het zo moeilijk kan zijn, omdat je steeds weer slechte eigenschappen van jezelf tegen kan komen als rommel in de akker, is het Jezus zelf die ons mee helpt. En dan begint de hemel in jezelf. ‘Het is een spiritualiteit die niet bestaat uit hoogdravende woorden en visioenen’.

Met vreugde samenwerken

De klassiekers ontdekten dat er vreugde zit in samen met God bezig zijn in hun leven. Ze realiseerden zich dat het niet gaat om het zenuwachtig managen van hun tekortkomingen of zwaarder gezegd ‘schuld’. Elke keer als ze die tegen kwamen, de distels en stenen van nare eigenschappen, gaven ze die aan God. Ze bleven er niet alleen mee worstelen. Het is een keuze voor afhankelijkheid. Mensen mogen met God samen werken aan een vruchtbare akker en dan verwachten dat God het graan laat groeien.

Is afhankelijkheid van God voor jou een uitdaging?

Reageren

Reacties

Deel dit verhaal:
MijnKerk.nl

Geschreven door:

Zoeken:

Populaire berichten

Kaarsjes:
  •  

    Vervolgden

    Vader, wees met iedereen die vervolgt wordt om wat hij/zij gelooft. Wees met iedereen die, zoals het Nederlands Bijbelgenootschap en partners, soms met gevaar voor eigen leven, voor deze vervolgden blijft 'zorgen', en, in het geval van Christenen, probeert Uw woord te blijven verspreiden, bv door bijbels te verspreiden. Maak aUb een eind aan vervolging van andersdenkenden en andersgelovigen
  •  

    onze buurtjes

    Wat is het fijn dat we nog mogen genieten van jullie allen knarse knarre en dan een beetje zorg dit is onze naaste liefde die wij geleerd hebben uit de Bijbel
  •  

    opa jan

    rust zacht lieve opa
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars