MENUMENU

Het weekend in… met reclame die je wat te vertellen heeft

Het viel me ineens op: reclame die mij aanspreekt op mijn gedrag met het product waarvoor reclame wordt gemaakt.

Heineken reclame

Ik had de reclame een jaar geleden gemist, maar nu kwam hij terug. Een reclame van Heineken met een autocoureur die toen, en nu nog steeds, een biertje weigert als hij gaat rijden. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar tegelijkertijd vond ik het wel opvallend. Eigenlijk wordt hier opgeroepen door Heineken om niet te drinken.

Tekst gaat hieronder verder

Hollandse Nieuwe reclame

In hetzelfde reclameblok kwam ik een reclame tegen van Hollandse Nieuwe, een provider. Hierin was een jongen te zien die met allerlei mensen een praatje maakt. Een echt praatje. En daarna hoor je zeggen: als je zoveel echt contact hebt, heb je voldoende aan maar een bundel van zoveel belminuten en GB’s. Ook weer een reclame die op zijn minst aanmoedigt te minderen. Ook een andere reclame van hen spoort ons aan om eens in het echt te liken.

Tekst gaat hieronder verder

Ben reclame

Nu is Hollandse Nieuwe daar niet de eerste in. Provider Ben kijkt al langer kritisch naar hoe we met onze mobiele telefoon omgaan. ‘Heb je door hoe vaak je naar je mobiel kijkt’ zegt de nieuwste reclame, met #afklikken. Eerder maakten ze reclames met #bordjeprik (waarin het eten van je bord geprikt wordt als je tijdens het eten op je telefoon kijkt) en #ananas (‘Gek hè? Als we de hele dag naar een ananas zouden kijken’)

Tekst gaat hieronder verder

Anti-reclame of morele reclame?

Eigenlijk is het allemaal op het eerste oog anti-reclame, of tenminste een oproep om het product minder te gebruiken. Tegelijkertijd is het een morele oproep, of in ieder geval is de reclame daarin verpakt. Maar of dit hen iets kost, behalve de reclamekosten? Ik denk dat ze er vooral sympathie mee proberen te winnen. We blijven een volk van dominees en koopmannen. Moraal gaat vaak via de portemonnee. Of ik dat erg vind weet ik niet. Als we ook maar zelf blijven nadenken. En de moraal niet overlaten aan de marketing.

Reageren

Reacties

Deel dit verhaal:
Otto Grevink

Geschreven door:

Zoeken:

Populaire berichten

Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars