Vrijgesproken

Dat God mensen vergeeft kreeg ik met de paplepel ingegoten thuis. En toch kon ik me ontzettend schuldig voelen over mijn fouten. Ergens voelde ik wel aan, dat dat niet met elkaar rijmde. Als mens doen we allemaal wel eens iets wat niet oké is, we roddelen, we eigenen ons iets toe wat van een ander is of we spreken niet de waarheid. Ik vergelijk het met boetes die op mijn naam openstaan. Het zijn niet per se grote vergrijpen wellicht, maar toch vergrijpen waar een straf op staat. Enfin, Ik heb een paar keer boetes ontvangen; onder andere voor fietsen zonder licht, net iets te hard rijden etc. Die boetes moesten betaald worden. Want anders krijg je aanmaningen en indien betaling uitblijft kun je zelfs voor een uitstaande boete vervolgd worden.

Die boetes die op ons strafblad staan geven afstand tussen ons en God. Naast God, die Goedheid is, kan geen kwaad bestaan. Echter God had een plan. Want hoewel je geen duister kunt toevoegen aan licht, kun je wel licht toevoegen aan duisternis. God stuurde een deel van Zijn goedheid, Zijn licht, naar de aarde om iets te doen aan dat strafblad waardoor we niet in Zijn bijzijn zouden kunnen komen. En dat is Jezus.

Jezus kwam op deze aarde om onze boetes te betalen. Door Zijn leven te geven, door te sterven aan het kruis, betaalde Hij onze straf. Ondanks dat hij onschuldig was aan onze vergrijpen.

Zodra de boete vereffend is, is de schuld ingelost en ben je vrij. Jezus heeft, tweeduizend jaar geleden, door Zijn dood ons vrijgesproken van onze boetes, oftewel onze schuld.

Alles waarmee wij ooit de mist in gingen, elke overtreding, is toen afbetaald. God vraagt ons om ons best te doen geen fouten te maken. Hij vraagt ons om andere keuzes te maken. Onze schuld is afbetaald, daarom hoeven wij ons niet schuldig te voelen. Oh, ik kan er flink van balen als ik een misser hebt gemaakt. Soms zal ik met de gevolgen moeten leven. Maar het schuldgevoel mag me niet als een aanmaning of deurwaarder blijven vervolgen. Als ik er spijt van hebt betuigd, hoef ik geen schuld meer te voelen. Het is betaald. Dat is wat Jezus bedoelde toen hij vlak voor hij stief aan het kruis zei: ‘Het is volbracht.’

Loop jij nog met schuldgevoelens rond? Wat houdt jou tegen om spijt te betuigen en Jezus jouw boetes te laten betalen?

Een reactie op “Vrijgesproken
  1. Avatar Marij-ke schreef:

    Psalm 19.
    Als je naar de hemel, sterren kijkt, glinsterend twinkelend duizendtal. Lichtjes, gevormd door God, duisternis verdreven.
    Ons getoond wonderlijk bespannen hemeldak, maan, sterren en zon. Spreken dagelijks heel speciaal, een geheel eigen taal. Heel stil, luister God vertelt, ik ben er voor jou. Vertel het door vertel het rond, hoor. Hoor geef het door. Wereldwijd wordt zijn WOORD verspreid.
    In de ochtendzon ontwaken, verwarmend ochtendlicht. Omstraalt, dagelijks wederkerend, zijn weg van oost naar west. Rond en rond de wereld. Warm verwarmend LICHT, door God omarmt.
    Gods woorden ons. Bij wet gegeven om te leven. Volmaakt, met kracht gesproken, trouw voor jong gehoor. Wijs, duidelijk klinken, zijn regels. Keer op keer.
    Volmaakt betrouwbaar. Ongekende honing zoete kracht. Doorstroomde mijn diepste diep, kostbaarder dan zuiver goud.
    God help mij vergeef mij, wijs mij uw levensweg. Help mij bescherm mij, geef mijn gedachten geen vrije loop. Luister… ik zing U een nieuw lied, duizend, duizendmaal dank.
    Mijn Redder. Mijn toeverlaat.
    MBvD 18 juni 2017

Deel dit verhaal:
Geesje Jaakke-den Toonder

Geschreven door:

Thema: Mijn kind
25 juni 2019
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Krijg wekelijks inspiratie en praktische tips over geloof in je dagelijks leven in je mailbox.
Wij zullen je gegevens niet aan derden doorgeven.
Nieuwsbrief