Wat doet hardlopen nu met je?

Waarschijnlijk kun je heel veel redenen bedenken om niet te beginnen met hardlopen.  Je bent moe na een drukke werkdag, heb niet zo’n goede conditie of het is ‘s avonds te donker. Toch kan het dé ideale manier zijn om nieuwe energie op te doen. Hardlopen brengt je naar buiten, en dat beetje extra zuurstof kan je wel gebruiken als je de hele dag binnen zit…

Wat levert het je op? 
Hardlopen heeft vele voordelen: het versterkt hart en longen, houdt je fit en zorgt ervoor dat het gelukshormoon erdorfine wordt aangemaakt. Het helpt je om beter te slapen, je beter te concentreren en het beïnvloedt je stemming op een positieve wijze. Naar buiten dus en beginnen met hardlopen.

Maar hoe dan?
Volgens collega Jonna van den Berge is hardlopen voor iedereen mogelijk. En ze stelt dat het belangrijk is om een doel voor ogen te hebben: “Weet waarvoor je het doet: ga je lopen om je gezonder te voelen? Om je conditie te verbeteren? Om af te vallen? Of is je droom een bepaalde afstand te kunnen lopen?” Een doel werkt motiverend. En hang je doel eventueel in een keukenkastje om er steeds mee geconfronteerd te worden. Jonna: “Mijn doel was een halve marathon. Een blessure en een zwangerschap zorgden voor wat vertraging in het behalen van dat doel, maar al die tijd hing mijn trainingsschema in mijn keukenkastje. 

Jonna’s tips voor jou:

  1. Hardlopen kost niet veel geld, echter goede hardloopschoenen zijn wel belangrijk. Zo voorkom je blessures en houd je plezier in het lopen.
  2. Loop niet te hard van stapel. Geef je lichaam tijd om te wennen aan de belasting van hardlopen. Ook al is je conditie al goed doordat je bijvoorbeeld een andere sport beoefent: je spieren, pezen en gewrichten krijgen veel te verduren. Zoek een goed beginnersschema, waarbij je wandelen en hardlopen afwisselt. Als je dat volgt, kun je binnen no time een rondje hardlopen zonder te wandelen.
  3. Vind je alleen hardlopen lastig of wat saai? Zoek dan een hardloopmaatje of sluit je aan bij de loopgroep van een atletiekvereniging bij jou in de buurt. Dan kun je samen trainen. Loop je liever alleen, maar vind je het wel leuk om met andere sporters in contact te staan, dan is een hardloopapp als Looptijden of Strava wellicht wat voor je. Daar post je je hardloopactiviteiten en zie je wat vrienden hebben gelopen. In Strava kun je bovendien zien wie op sommige gedeelten van de weg het snelste is. Ben je competitief ingesteld, dan kan Strava je extra motiveren.
  4. Zie hardlopen niet als een ‘moetje’ maar als tijd voor jezelf. Tijd om even je hoofd leeg te lopen, of juist je gedachten te ordenen. Tijd om muziek of een goede podcast te luisteren. Of om gewoon stil te zijn. Voorbeeld van mijzelf: ik hoor heel veel christenen die stille tijd hebben en dan op een krukje gaan mediteren en bidden en bijbellezen. Daar heb ik dus de discipline niet voor. Terwijl ik merk dat ik eigenlijk die bezinning meer vind tijdens hardlopen of wielrennen…
Een reactie op “Wat doet hardlopen nu met je?
  1. Avatar Mar schreef:

    vooral van het bewegen genieten, dat is het gezondst!

Deel dit verhaal:
Gastblogger

Geschreven door:

Thema: Mijn lijf
31 augustus 2019
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Krijg wekelijks inspiratie en praktische tips over geloof in je dagelijks leven in je mailbox.
Wij zullen je gegevens niet aan derden doorgeven.
Nieuwsbrief