Welke stappen zet jij om meer te bewegen? (+video)

In mijn zoektocht naar een beter leefpatroon probeerde ik me eerst aan te leren om minder te blijven zitten, en meer te gaan staan bij de dingen die ik doe. Nu vraag ik me af hoe dat nou zit met bewegen.

Iedereen zegt dat afvallen betekent: minder of anders eten en meer bewegen. Maar ik word niet gelukkig van de sportschool. Ik heb lange tijd een abonnement gehad, maar veel maanden was het bedrag overmaken de enige activiteit, en zelfs dat gebeurde automatisch. Ja, er zijn veel mensen die dat lang en fanatiek volhouden, maar ik word er niet gelukkig van. En daar ben ik wel naar op zoek. Naar een levenspatroon dat heilzaam voor me is, me verder brengt en dus ook gelukkig maakt. En dat daarmee slechte of heilloze patronen doorbreekt. Mijn geloof spoort me daartoe aan. Geloof gaat over loskomen waar je in vastzit.

Voldoende bewegen
Maar beweeg ik al niet voldoende? Ik kom uit een gezin waarin sporten niet zozeer taboe was, maar wel niet iets aparts. Je moest gewoon blijven bewegen, zoals mijn vader naar zijn werk fietste, wij als kinderen naar school fietsten en mijn moeder ook nooit stilzat, thuis en in haar werk aan huis. Dus hoeveel beweeg ik eigenlijk, en is dat niet al genoeg? Althans, dat was mijn wishful thinking. Niet dat ik er dan van af zou vallen, maar dan doe ik tenminste iets al goed.

Stappenteller
Dus ik heb een stappenteller geïnstalleerd op mijn telefoon. Let wel, voor je serieus kan meten betekent dat, zag ik, dat ik niet alleen mijn echte gewicht (auw) en lengte moet intoetsen, en dat ik een man ben, dat ik een of andere batterij-instelling moet uitzetten die voorkomt dat ie op pauzestand gaat. En ik moet mijn telefoon natuurlijk wel dan altijd bij me dragen. Dit is wat ik ontdekte, zonder expres extra te bewegen:

Eén week stappen tellen
Elke dag zet ik een zeer verschillend aantal stappen: in de eerste week variërend van 3824 tot 10582. En om een beeld te krijgen van wat nu hoeveel stappen is heb ik er een paar op een rijtje gezet:

  • Opstaan (incl. fles voor Hannah, vaatwasser, verschonen, zelf eten en nog niet eens aangekleed): 500
  • Vloeren stofzuigen en dweilen: 250
  • Op en neer naar de supermarkt (twee keer 10 minuten): 2.500
  • Op en neer naar school (ook zoiets): 2.500
  • En een kerkdienst houden (presentatie van een uur): 750
  • Dag met de minste stappen: zondag

Gewoon wandelen
Wat me vooral opviel was hoeveel stappen je zet als je echt gaat wandelen. Het duurt wat langer, maar je kunt makkelijk het noodzakelijke met het aangename samennemen. En nee, ik wil nog steeds geen hond die me daartoe dwingt. Binnen zitten op die natte herfstavonden vergroot mijn levensgeluk meer. Maar het valt me wel op hoe snel ik veel minder beweeg. Het schommelt tussen dagen echt gigantisch.

Wanneer zet je genoeg stappen?
Maar wanneer is het eigenlijk genoeg? Mijn stappenteller staat automatisch ingesteld op 6.000 stappen. Geen idee of dat ‘voldoende’ is, en volgens welke norm dan. Ik zag wel dat ik dat in de eerste week maar vier van de zeven dagen haalde. Nu word je op verschillende sites aangespoord om een magische grens van 10.000 stappen per dag te halen. Niet nodig, zegt een onderzoek waar Runnersworld over publiceert. Boven de 7.500 wordt het niet gezonder als je meer stappen zet. Ergens rond de 2.500 ligt de absolute ondergrens, rond de 5.000 een acceptabel aantal, zo concludeer ik. En dat haal ik zes van de zeven dagen.

Wel meer stappen zetten
Maar ik wil niet flauw doen en zeggen: ik doe dus genoeg. Er moeten meer dagen zijn met 7.500 stappen. Net even wat meer, waar ik ook echt moeite voor moet doen. Door even ergens naartoe te wandelen. In de herfst is het bos ook mooi. Doe je mee?

Hoeveel stappen zet jij? Meet je eens een week? Wat valt jou dan op?

 

Deel dit verhaal:
Otto Grevink

Geschreven door:

Thema: Mijn lijf
18 oktober 2019
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Krijg wekelijks inspiratie en praktische tips over geloof in je dagelijks leven in je mailbox.
Wij zullen je gegevens niet aan derden doorgeven.
Nieuwsbrief