“Zo voorkom ik dat ik gek word thuis”

Knettergek werd ik vorige week. Van mezelf, van de hoeveelheid werk, van het afstemmen, boodschappen en de telefoon die maar bleef overgaan met appjes, belletjes, nieuwsmeldingen en andere mededelingen. En de zorgen om wat ons te wachten staat zorgden voor een onderhuidse spanning, die ik altijd wel voelde.

Deze week gaat het beter. Zeker nu we weten dat het wel even kan gaan duren, voelde ik dat het belangrijk is drie oude tips weer van stal te halen en gedisciplineerd op te volgen:

1. Rust

Het werd vorige week laat elke avond, erg laat. En dan ook nog nieuws kijken zorgde er niet voor dat ik op tijd sliep. Nu had mijn dochter net vorige week bedacht dat het al zomertijd was (en was ze ruim een uur eerder wakker). En dat sloopt je. ‘Slaap is het beste wapen’ zei Piet de Jong, oud-admiraal en premier, ooit. Dus: zorg dat je op tijd naar bed gaat, je slaap pakt. Desnoods met een powernap overdag. En zelfs als je door concrete zorgen voor zieke familieleden en vrienden in touw bent of voor ze klaarstaat aan de telefoon: slaap. Dan kun je er voor hen zijn.

Ik heb voor mijn eigen rust ook de meldingen van alle nieuwsapps uit gezet. Ik hoef niet op hun tijd te weten wat het RIVM aan nieuwe cijfers heeft. Kies je eigen moment om het nieuws te kijken of te lezen.

2. Reinheid

Ja, we moeten onze handen wassen. Maar dat is niet het enige wat helpt om deze weken goed door te komen. Eet fruit. Maak er een moment voor op de dag als je dat al niet hebt. Blijf jezelf verzorgen, ook als je alleen bent. Poets je tanden, ook als je de hele ochtend nog wel in je pyjama zit. Eet gevarieerd. Hou je huis schoon. Maak er met kinderen een spelletje van. Ze poetsen vast graag mee (ook al helpen ze je er niet altijd mee).

3. Regelmaat

Dit alles gedijt het beste bij een goede regelmaat. Juist nu alles anders gaat. Probeer niet alles door elkaar te doen, en werk en zorg voor kinderen en anderen toch enigszins te scheiden. Ik werk nu niet in de ochtenden. Dat is niet altijd handig, maar wel rustiger in de middagen en avonden als ik me er vol op kan focussen. En is het werkelijk zo effectief om even tussendoor wat anders te doen? Mijn dochter weet exact die momenten te benutten om een glas sap om te gooien of iets anders te doen wat mij alleen maar meer werk geeft. Tegelijkertijd zie ik aan haar dat het ritme goed is. Op vaste momenten eten, haar niet uit laten slapen (want nu heeft ze ineens ontdekt hoe dat moet), op tijd naar bed, vaste momenten om filmpjes te kijken: ze doet het er goed op. En ik ook.

Rust, reinheid, regelmaat: het recept van oma is helaas geen recept tegen corona. Maar nu we thuis zijn komen te zitten kan het helpen om gezond in ons hoofd te blijven.

Lees ook de tips van Niels Gillebaard: 5 manieren om het goed te houden thuis

Hoe breng jij rust, reinheid en regelmaat in jouw huishouden?

Zoek jij hulp, of kan je hulp bieden? Ga naar www.nietalleen.nl

Een reactie op ““Zo voorkom ik dat ik gek word thuis”
  1. Avatar Chris Blij schreef:

    Vertrouwen. er gebeurd niks wat wij samen niet aan kunnen AMEN.

Deel dit verhaal:
Otto Grevink

Geschreven door:

Thema: Mijn lijf
29 maart 2020
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Krijg wekelijks inspiratie en praktische tips over geloof in je dagelijks leven in je mailbox.
Wij zullen je gegevens niet aan derden doorgeven.
Nieuwsbrief