Meditatie, hoe doe je dat? [+ 6 oefeningen]

Meditatie, hoe doe je dat? [+ 6 oefeningen]

18 augustus 2021 0

Mediteren, hoe doe je dat eigenlijk? Meditatie heeft veel voordelen, maar misschien vind je het lastig om eraan te beginnen. Wees gerust, mediteren kun je leren. Daarom hebben wij een aantal verschillende handige apps en meditatie-oefeningen voor je op een rij gezet. De meeste oefeningen kun je gewoon thuis doen, maar als je liever naar buiten gaat kun je ook voor een stiltewandeling of bewegingsmeditatie kiezen. Veel plezier!

De betekenis van meditatie

Het woord ‘mediteren’ komt van het Latijnse ‘meditari’, dat nadenken of overdenken betekent. In veel religies komt meditatie voor als een vorm van spirituele oefening, ook in het christendom. Bij christelijke meditatie is stilte een belangrijke manier om tot nadenken en tot God te komen.

De voordelen van meditatie

Mediteren heeft veel voordelen. Het helpt je om in het ‘nu’ te leven en om rustig te worden. Daarnaast helpt het je ook in contact met andere mensen: uit onderzoek bleek dat mensen die drie maanden lang dertig minuten per week mediteerden meer compassie hadden, minder stress, hun aandacht er beter bij konden houden en betere sociale vaardigheden kregen. Verder is christelijke meditatie ook een moment waarop je je kunt openstellen voor God en je leven in een groter perspectief kunt zien.

Mediteren, hoe doe je dat?

Mediteren kun je leren! Misschien denk je dat het niets voor je is, of dat je er geen geduld voor hebt. Maar ook voor beginners geldt: gewoon doen. Begin met een paar minuten en kies een moment op de dag dat je geen tijdsdruk ervaart. Is de ochtend bij jou altijd heel hectisch, kies dan een ander moment. Wees niet te streng voor jezelf: waarschijnlijk gaan je gedachten alle kanten op en lukt het niet direct om je te concentreren. Probeer je hoofd niet leeg te maken, dat werkt averechts. Maar probeer je gedachten te observeren. Gebruik eventueel een schrift om je gedachten van je af te schrijven. Heb vooraf geen al te hoge verwachtingen, dan kan je meditatiesessie niet tegenvallen.

Meditatie met een app

Vind je het moeilijk om te mediteren? Dan helpt het misschien om een app te gebruiken. Voor christelijke meditaties zijn de apps Bidden Onderweg, Reflect, Abide, Whispers from God en Christ Meditation een aanrader. Ook kan het handig zijn om een bijbelapp op je telefoon te hebben.

Meditatie-oefeningen

Op MijnKerk staan verschillende meditatie-oefeningen die je kunnen helpen bij het mediteren. Sommige oefeningen zijn gericht op ontspanning of ontstressen, andere oefeningen zijn oude, christelijke vormen van meditatie. Probeer gewoon eens uit wat voor jou het beste werkt.

1. Ignatiaanse meditatie-oefening

Bij een Ignatiaanse meditatie maak je gebruik van je verbeeldingskracht. Je probeert je met al je zintuigen in te leven in een bijbelverhaal, waardoor de verhalen veel meer gaan leven. Aan de hand van een meditatie-oefening laat Niels je deze vorm van mediteren ontdekken.

2. Lectio Divina

Een andere vorm van christelijke meditatie is Lecio Divina (‘Goddelijke lezing’). Dit is een vorm van meditatief of spiritueel lezen. Bij deze vorm van mediteren gaat het er vooral om wat een tekst met je doet, het krijgen van informatie is minder belangrijk. In vier stappen leert Niels je hoe je een Lectio Divina kunt doen. Luister je liever naar een podcast over Lectio Divina, dan kan dat natuurlijk ook.

3. Stiltewandeling

Een stiltewandeling is de perfecte manier om te ontspannen en tegelijkertijd aan je dagelijkse portie beweging te komen. Je hebt er alleen een paar comfortabele schoenen voor nodig en eventueel een timer. Je kunt dit stappenplan voor een stiltewandeling gebruiken.

4. Emmaüswandeling

Een Emmaüswandeling is een meditatie-oefening die je met zijn tweeën kunt doen. Vind je mediteren in je eentje maar saai, dan is dit de perfecte oefening voor jou. De eerste twintig minuten van zo’n wandeling loop je in stilte. Daarna mag de een vertellen waaraan hij of zij heeft gedacht en mag de ander vragen ter verduidelijking stellen. Vervolgens worden de rollen omgedraaid.

5. Bewegingsmeditatie

In de serie Meditatief leven laat Niels je kennismaken met verschillende vormen van mediteren, waaronder een bewegingsmeditatie met het Onze Vader door Rob Boersma.

6. Geleide meditatieve oefening voor ontspanning

Wil je liever gewoon blijven zitten? Voor deze geleide meditatieve oefening heb je alleen een stoel en een kwartiertje tijd nodig. Kun je wel wat ontspanning gebruiken, bijvoorbeeld omdat je een drukke dag hebt gehad of last hebt van stress? Zoek dan een rustige plek, waar je comfortabel kunt zitten en geef je over. Rebecca maakte ook een geleide wintermeditatie tegen stress en somberheid in de koudste maanden van het jaar.

close

Tips en inspiratie in je mailbox?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week inspiratie voor geloof en zingeving in je dagelijks leven.

Marita Joosse
Marita Joosse