Het nieuwe jaar goed beginnen? Dat doe je zo!

Gefeliciteerd! Er ligt een heel nieuw jaar voor je als een maagdelijk vel wit papier. Wat zijn jouw plannen of voornemens?

We kennen ze allemaal wel, de traditionele voornemens in januari. Stoppen met roken of meer gaan sporten. Wat we ook allemaal wel kennen (als we eerlijk zijn), is de frustratie van voornemens die faliekant mislukken…. Toch?

Nieuwe kansen

Misschien behoor jij wel tot de categorie mensen die wars is van goede voornemens. Misschien voel je niks bij die overgang van 31 december naar 1 januari. Maar mijlpaal of niet, een nieuw jaar biedt wel nieuwe kansen.  

Gedragsverandering

Je kunt je voornemen om je tijd anders te gaan besteden. Of om jezelf op een bepaald vlak te ontwikkelen. Of wat te veranderen in je eetpatroon of levensstijl. De hamvraag is: Hoe maak je je voornemens concreet en hoe houd je het vol? 

We hebben het dan over gedragsverandering. En als er iets ingewikkeld is, dan is het wel dat. Geen easy fixes dus. Toch valt er wel iets over te zeggen, volgens deze drie experts: 

  1. Stel geen prestatie-, maar een leerdoel. De Nederlandse psycholoog Arjan van Dam deed onderzoek naar leerdoelen en schreef het boek De kunst van het falen. Een belangrijk inzicht uit zijn boek is om je doel als volgt te formuleren: ‘Ik wil leren om…’ Het helpt je om doelen concreter te formuleren en ook om de weg ernaartoe als leermoment te zien. Op die manier zijn er geen mislukkingen meer, maar wordt alles onderdeel van leren. Dat is nog eens motiverend!
  2. Ontwikkel je cognitieve vermogen. Ja, geeft hoogleraar cognitieve neuropsychiatrie André Aleman meteen toe: het doorbreken van ingesleten gedragspatronen is lastig. In zijn boek Je brein de baas vertelt hij dat je door het trainen van je cognitieve vermogen goede voornemens wel vol leert houden. Hoe train je dat cognitieve vermogen dan? Bijvoorbeeld door een muziekinstrument te leren spelen of een boek te lezen. 
  3. Verander je omgeving. Ben Tiggelaar stelt in zijn boek ‘De ladder’ dat we alleen veranderen als we ook de fysieke en sociale omgeving veranderen. Dus je kunt je wel voornemen om minder te snoepen, als je het toch in huis haalt, lukt dat natuurlijk niet. Of ben je een bingewatcher en wil je daarmee stoppen? Zeg dan je Netflixabonnement op. Eigenlijk best simpel.

En tot slot een boerenwijsheid: wees een beetje mild voor jezelf. Leven is per definitie vallen en opstaan, weer vallen, en weer opstaan, repeat. Pas als je blijft liggen, is de zaak verloren. Dus hoppa! Klop je kleren af, sta op en begin opnieuw. 2020 duurt nog lang, je hebt alle tijd.

Wat zijn jouw voornemens? En met welke van bovenstaande tips ga jij aan de slag?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deel dit verhaal:
Gastblogger

Geschreven door:

Thema: Met aandacht leven
8 januari 2020
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Krijg wekelijks inspiratie en praktische tips over geloof in je dagelijks leven in je mailbox.
Wij zullen je gegevens niet aan derden doorgeven.
Nieuwsbrief