MENUMENU

Rol in de klas: aangeleerd of aangeboren?

Je herkent ze vast wel in de klas van je kinderen: de stuiterballen, de verwende prinsesjes, de kletskousen en de clowns. ‘Lastige kinderen’, misschien vind je ze eigenlijk ‘onopgevoed’. Het zijn nooit onze eigen kinderen natuurlijk, want die zijn normaal of vertonen acceptabel gedrag… Het raakt me wanneer kinderen lastig worden gevonden. Soms denk ik: ligt het aan het kind of ligt het aan de ouders? En dan nog: is het erg als een kind zich anders gedraagt?

Lastig

Je zal ‘ze’ maar hebben in de klas, en jouw kind zit ‘erbij’. We zijn vaak geneigd om een soort standaardgedrag te verwachten. ‘Doe maar normaal’, ‘hou je maar rustig’ en ‘doe gewoon lekker mee.’ En dan is ander gedrag ‘lastig’.

Testen

We willen er ook graag de oorzaken van weten. Testen kunnen helpen om het gedrag van je kind te begrijpen. Tegelijkertijd plakken we een labeltje op het kind als een ‘brevet van onvermogen’: ‘hij kan er niets aan doen.’

Mogelijkheden

Is het gedrag nu aangeboren of aangeleerd? Meer dan wij vaak denken is gedrag van kinderen aangeboren, vertellen psychologen. Dat betekent volgens mij iets positiefs: dat ieder kind mogelijkheden heeft. We denken vaak in beperkingen en in afwijkingen van ‘normaal’ gedrag. Elk gedrag heeft volgens mij juist zijn mogelijkheden.

Drukke kinderen achterin

Een kenmerkend voorbeeld vond ik wat een leraar vertelde: kinderen die heel druk zijn moet je niet voorin in de klas zetten om ze in de hand te kunnen houden, maar achterin. Want dan kunnen ze staan en op hun plek een beetje bewegen. Dan kunnen ze namelijk goed nadenken.

Wat heeft je kind nodig?

De vraag of kinderen hun rol in de klas krijgen aangeleerd of dat ze een aangeboren rol in de klas hebben is slechts interessant als je de mogelijkheden van kinderen wilt zoeken. Niet als je de oorzaak van storend gedrag wil verklaren. En als we dan zoeken naar mogelijkheden van onze kinderen, ook in de opvoeding, dan gaan we ook minder ‘storend’ gedrag aanleren door wat we kinderen opleggen aan verwachtingen of wat wij vinden dat onze kinderen allemaal mogen. Wat heeft je kind nodig om zijn mogelijkheden te ontplooien? En hoe kan het zo een prettig leven hebben, in eerste instantie voor zichzelf? Dan komt de rest ook wel goed.

 

Een reactie op “Rol in de klas: aangeleerd of aangeboren?
  1. Marijke schreef:

    Wat een mooie uitleg.Je bent die je bent en wat geeft het als een kind eigenwijs is. Als klein stil meisje ontging mij niet wat er om mij heen gebeurde.Je werd niet afgeleid door schermpjes. Drukke kinderen waren er niet heel veel, alles lijkt omgedraaid in mijn verbeelding.Nu is er wat aan de hand en je bent niet meer Marijke maar een… Babyboomer.In een maatschappijen maatschappij waar de drukte overheerst waar druk uitoefenen dag en nacht online wordt opgedrongen, 7dagen in de week. Van alles wordt te kijk gezet. Onder het nuttigen van een snelle hap op de bank achter het stuur waar je maar bent. Alles wordt overgenomen door onze eigen uitvindingen. We weten voor een groot deel niet meer dat we echt zelf het stuur in handen moeten houden. Een afwasmachine en wat al niet meer. De mens zet zich zelf buiten spel. Kijk eens naar je handen wat valt je op, en bedenk dan eens wat heb je met je handen in de loop der jaren allemaal gedaan en wat kun en ga je er mee doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deel dit verhaal:
Otto Grevink

Geschreven door:

Thema: Otto Grevink
2 november 2018

70 x gelezen
Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars