Vader vergeef…

We leven niet echt in een tijd waarin vergeven populair is. Sorry zeggen is wel in. Maar de andere kant: iemand anders vergeven?

Maar misschien was vergeven wel nooit populair. Het is namelijk behoorlijk moeilijk.
Boos zijn, een wrok koesteren, is eigenlijk makkelijker. En lekkerder.

Afgelopen week was ik in Coventry, een stad in midden Engeland. De stad is nu beroemd om zijn gebombardeerde kathedraal. En niet alleen daarom, maar vooral ook omdat de dominee op de ochtend nadat de kerk in vlammen was opgegaan, een kruis oprichtte van verkoolde resten en daarbij schreef: ‘Father forgive’. Niet: ‘Forgive them’. Achteraf zei hij: zolang we blijven denken in termen van ‘zij’ en ‘wij’, ‘hen’ en ‘ons’, komen we niet dichter bij elkaar. We zijn wij.

En nu wordt op ongeveer tweehonderd plekken in de wereld elke vrijdag om 12.00 uur het Coventrygebed gebeden. In Duitsland, in Nederland en talloos veel plekken die geleden hebben onder geweld van oorlog.

Misschien lijkt het ver van je bed. Maar de woorden slaan misschien ook wel op iets wat je herkent:

Wie van u kan wijs en verstandig genoemd worden? Laat hij het daadwerkelijk bewijzen door een onberispelijk leven en door wijze zachtmoedigheid. Waar in vrede wordt gezaaid, brengt gerechtigheid haar vruchten voort voor hen die vrede stichten.
(Jacobus 3,13.18)

Om de haat die muren optrekt
tussen volken, rassen en klassen:
God, vergeef ons

Om de gretigheid waarmee wij de zinnen zetten
op wat anderen toebehoort:
God, vergeef ons

Om de hebzucht die mensen uitbuit
en de aarde als een woestijn achterlaat:
God, vergeef ons

Om de afgunst bij het zien
van andermans voorspoed en geluk:
God, vergeef ons

Om de onverschilligheid tegenover het lot
van gevangenen, ontheemden en vluchtelingen:
God, vergeef ons

Om het genot ten koste van de lichamen
van mannen, vrouwen en kinderen:
God, vergeef ons

Om de hoogmoed waarmee wij onszelf
tot middelpunt maken, en niet U:
God, vergeef ons

Wees goed voor elkaar en vol medeleven; vergeef elkaar zoals God u in Christus vergeven heeft (Efeze 4,32)

Ik wens je een vredige en verzoenende zondag toe!
dominee Fred Omvlee
fred@mijnkerk.nl

8 comments on “Vader vergeef…
  1. Avatar m. schreef:

    vergeving is een mooi iets, als je dat kan, dat is een teken van liefde

  2. Avatar monique schreef:

    Ik wens u van harte hetzelfde toe niet alleen deze dag of week maar iedere dag opnieuw bedankt voor het gebed voor alkmaar raakte me warme groet Monique

  3. Avatar Jolanda schreef:

    Vergeven kan ook bevrijdend werken, zowel bij het geven als bij het ontvangen. Ik vind het een mooi gebed. Dank u wel.

  4. Avatar Menno Hofman (@MennoHofman) schreef:

    Net als ‘sorry’ zeggen, kan vergeven soms ook te snel worden gedaan en de vraag is dan of het wel oprecht is en doorleeft. Er is vaak tijd voor nodig en soms ook de confrontatie: duidelijk maken wat anderen jou hebben aangedaan. Echte confrontatie of een nooit verstuurde brief. Het is belangrijk om ook aandacht te hebben voor het verdriet, die er ook na vergeving kan zijn. Vergeven is niet vergeten. Maar het is wel stoppen met energie steken in haat. En ik kan het van harte aanbevelen.

  5. Avatar Arjen Boonstra schreef:

    Ik denk dat de dominee in Coventry het volledig volgens de bijbel gedaan heeft. Jezus zegt dat als iemand berouw heeft, vergeef. Velen lezen het stukje onder Onze Vader en menen zelfstandig te kunnen vergeven, echter vergeven is niet iets wat je zelf in je eentje kan doen. Anders zou Jezus dat gegarandeerd volledig uit Zichzelf doen, Hij is de grootste van allen.
    Toch menen sommige christenen dat het een one-man show kan zijn, maar dat kan helemaal niet. Vergeef je schuldenaren zegt Jezus, maar … Wie bepaalt wie een schuldenaar is? Wijzelf? No way dus. We hebben het recht niet om te oordelen, en kunnen en mogen dus nooit iemand tot schuldenaar bestempelen, om die vervolgens te vergeven.
    Nee, als de ander met berouw komt, dan maakt hij of zij zichzelf schuldenaar en ja, dan zegt Jezus vergeef, of anders verwacht niet zelf vergeven te worden. Want ook wij gaan met berouw naar Jezus toe, en ja, dan vergeeft ook Hij ons.
    Vergeven is dus niet een one-man show, het heeft niets te maken met boos zijn of wrok, maar dan ook totaal niets. Of wil schrijver van dit stuk ook suggereren dat Jezus in de hemel is en boos is, en wrok koestert? Zou wel consequent zijn als schrijver dat dus denkt.
    Nee, vergeven is tussen mensen of tussen de mens en de Heer.
    Dus de dominee in Coventry deed het op de juiste manier. De duiters kwamen niet met berouw, en hij liet het aan God over. Sterker nog, hij vroeg zelfs aan God om te vergeven, want ja, God kan dat en mag dat wel, Hij kent de volledige waarheid.
    Vergeven is dus iets wat je voor de ander doet, nooit voor jezelf. Maar het werelds vergeven is wel gericht op jezelf, puur op de ego, het is goed voor jezelf dus doe maar. Maar het is als een bal die je weggooit en nooit opgevangen wordt.
    Vergeven zoals de Heer dat ziet, is dat de 1 een bal gooit en de ander vangt. Als wij een “bal” gooien, dan vangt de Heer, geen betere vanger dan Hij.
    En dat is dus wat de Heer van ons verlangt, dat wij ook “vangen”, net zoals Hij vangt.

    Dat vergeven niet populair is, komt denk ik hoofdzakelijk doordat velen het dus zien als one-man show, en daar klopt helemaal geen donder van. Lees Lucas 17:3-4, Jezus geeft daar 100% aan dat als de ander met berouw komt … En de Heer zegt niet, je had al moeten vergeven.
    En lees Mattheus 18:15-. De Heer zegt niet, vergeef, vergeef, vergeef, nee, integendeel zelfs.
    De Heer wil dat we in waarheid leven met elkaar, dus niet zelf zomaar iets verzinnen en dan hosanna alles is weer ok, maar samen, samen, samen.
    En hoe het dan met boos zijn en wrok zit? Dat wordt al heel simpel afgevangen met hebt u naaste lief als u zelf. Probleem is helemaal niet dat de mens niet vergeeft dan, het is gewoon verkeerd om ermee rond te lopen. Doe als de dominee in Coventry, geef het aan God, en laat God het verder afhandelen. Prachtig hoe die dominee het dus gedaan heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deel dit verhaal:
Gastblogger

Geschreven door:

18 mei 2014
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Krijg wekelijks inspiratie en praktische tips over geloof in je dagelijks leven in je mailbox.
Wij zullen je gegevens niet aan derden doorgeven.
Nieuwsbrief