Stressverlichting voor het gezin tijdens corona

Stressverlichting voor het gezin tijdens corona

11 januari 2022 0

Je smartphone rinkelt continue en je mailbox loopt over. Je kinderen leiden je af en je bent op zijn zachtst gezegd gestrest. Thuiswerken tijdens de pandemie van het coronavirus heeft geleid tot een toename van eenzaamheid en mentale stress. We hebben te maken met onzekerheid, angsten en uitdagingen. Klinkt bekend? Als je leven echter elke dag van de week zo aanvoelt, kun je last hebben van langdurige of chronische stress. Dit soort stress kan gevaarlijk zijn voor je gezondheid als je er niet aan werkt om het te verminderen.

De coronapandemie maakt velen van ons momenteel onzeker en bezorgd. Dit is volkomen begrijpelijk, aangezien de situatie veel problemen met zich meebrengt die we niet hadden voorzien. Grote levensgebeurtenissen die ervoor zorgen dat je je eigen overtuigingen in twijfel trekt, kunnen ook stress veroorzaken. Dit geldt vooral als je overtuigingen anders zijn dan die van de mensen die het dichtst bij je staan.

Accepteer anderen zoals ze zijn

De onzekere tijd waarin we leven zorgt voor verhitte gesprekken aan de eettafel. Schreeuwen of fysieke agressie tegen een partner of kind kan een negatieve invloed hebben op iedereen in huis. In plaats van te proberen de winnaar van een ruzie te zijn, moet je begrip tot je doel maken. Je kent je partner en kinderen tenslotte het beste. Het is belangrijk om je leven niet door stress en angst te laten beheersen. Zie het goede in mensen en in jezelf. Accepteer anderen zoals ze zijn, zonder oordeel.

Leer stresssignalen herkennen

Leren hoe je stress thuis kunt herkennen, is de eerste stap om ermee om te gaan. Je kunt onbedoeld je stress op je gezinsleden afreageren zonder het te beseffen. Door te weten wat jouw stressoren zijn, kun je stappen ondernemen om ze te verminderen. Je kunt ook gezonde leefstijl gewoonten aanleren om de effecten van stress te beheersen.

Zorg goed voor jezelf en je gezin

Hoewel het belangrijk is om op de hoogte te blijven van de actualiteit, kan te veel aandacht problemen veroorzaken. Grenzen stellen kan voorkomen dat je je overweldigd voelt door de situatie. Accepteer wat je niet onder controle hebt. Eenvoudige activiteiten met het hele gezin kan zorgen voor minder stress. Denk eens aan leuke bezigheden zoals voorlezen voor je kind, wandelen met een hond, of een maaltijd bereiden voor familie en vrienden. Samen tijd doorbrengen en huishoudelijke klusjes delen helpen allemaal om je gezinsleven samen minder stressvol en plezieriger te maken. Deze bezigheden zijn heel tastbaar en werken ontstressend.

Haal kracht uit je geloof

Een minder tastbare – maar niet minder nuttige – manier om stress verlichtingen te vinden is door middel van religie en spiritualiteit. Haal kracht uit je geloof. Voor velen neemt spiritualiteit de vorm aan van religieuze naleving, gebed, meditatie of een geloof in een hogere macht. Voor anderen is het te vinden in de natuur, muziek, kunst of een seculiere gemeenschap. Spiritualiteit is voor iedereen anders. Wanneer je je onderdeel voelt van een groter geheel en onderdeel van een grotere gemeenschap, realiseer je je misschien dat je niet verantwoordelijk bent voor alles wat er in het leven gebeurt. Je kunt de last van moeilijke tijden en de geneugten van de zegeningen van het leven delen met de mensen om je heen.

Geschreven door: Vera Franssen, vitaalgezond.com

close

Tips en inspiratie in je mailbox?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week inspiratie voor geloof en zingeving in je dagelijks leven.

Gastblogger
MijnKerk.nl
Geef een antwoord

Je e-mailadres wordt niet getoond.