Tijd voor rust! 5 tips voor een diepere rust

Tijd voor rust! 5 tips voor een diepere rust

17 augustus 2021 0

Inmiddels weet ik na 45 levensjaren dat er een aantal manieren zijn om me tot een diepere rust te brengen. Ik begin bij de meest laagdrempelige en eindig bij de meest hoogdrempelige. Daarmee bedoel ik dat ik me er moeilijker toe kan zetten in de drukkere periodes. Maar de meest hoogdrempelige zijn wel de meest effectieve. Ze worden noodzakelijk als ik er echt doorheen zit. 

1. Een fijne roman lezen

De ene keer een pageturner, de andere keer een heel zacht en rustig lezend boek. Als het maar geen tv is. Lezen doe je op je eigen tempo en je hebt er je eigen beelden bij. Hoe spannend het ook is, je maakt het in je hoofd en je lijf zo spannend als je aankan. Je wordt er minder door overweldigd en je kunt zo nu en dan tussendoor even voor je uit mijmeren.

2. Wandelen of yoga

Hier ga ik regelmatiger door ademhalen, het haalt me uit mijn hoofd, de onrust blijft niet op één plek zitten maar kan al bewegend verdwijnen en alles gaat meer stromen. Ik zit minder vast. Anselm Grün schrijft in zijn boekje ‘Innerlijke rust’: “De oude monniken weten dat het soms helemaal niet helpt als we gaan zitten mediteren. (…) Als we te onrustig zijn, is het beter de onrust eerst te verdrijven door een lange wandeling of een veldloop.” (blz. 94) 

3. Lichaamsscan

Als ik slecht slaap en mijn lichaam daardoor gespannen blijft is dit voor mij de enige manier om mijn lichaam te laten ontspannen en heel diep te gaan gapen. Iedere keer weer. In een audio-opname spreekt iemand heel rustig, focust op je ademhaling en leidt je langs alle lichaamsdelen, om daar even met je aandacht te zijn. Je vindt de scan op meditatie apps, op internet, eigenlijk overal. 

4. Geleide meditatie

Het voordeel van een geleide meditatie is dat het je helpt je telkens terugkerende onrustige gedachten even los te laten. De meditatie coach vertelt je dat het heel menselijk is dat die gedachten steeds terugkomen en dat je er mild naar mag zijn. Laat ze maar komen en laat ze dan ook weer los, als langs waaiende wolken. Elke geleide meditatie is weer anders. Soms stel je je voor dat je, al zittend, een berg bent of een boom, stevig en geaard, met alle seizoenen die langs je heen gaan. Soms mag je even verkeren in het zand met de zon op je lijf. Spanningen rollen mijn lijf uit. Wat verbeelding, ademhaling en concentratie al niet kunnen doen. 

5. Bidden

Bidden is voor mij, stil worden voor God. Het mooiste is als ik dan één of meerdere van de voorgaande oefeningen al gedaan heb. Dan is de ergste, meest lawaaierige onrust al uit mijn lijf. Zoals Nienke al ervaarde dat ze de onrust alleen kon bedwingen door juist te blijven bewegen. Maar dat is niet blijvend. Onrust verdwijnt pas als je het aankijkt. Zoals je een kind aanspreekt: “Ben je zo onrustig? Wat vervelend.” Laat de golf maar komen. Het mag er zijn. Alles gaat voorbij. Dat vertrouwen. En dan noem ik het bidden. Voor mij is dat: mijn onrust neerleggen bij God. Grün schrijft: “Augustinus gelooft dat alleen God ons kan helpen ons diepste verlangen te vervullen. Het is het verlangen naar waarlijk thuis-zijn, naar absolute liefde en naar absolute geborgenheid. (…) In dit verlangen merken wij dat er in ons een kern aanwezig is die deze wereld overstijgt. (…) En alles wordt daarmee relatief”. 

Ik kom er vaak pas als ik een hele dag de tijd neem. Ik maak een dagritme zoals in een klooster met tijden van spiritueel lezen, van slapen, van wandelen, van in de tuin werken en van bidden. Langzaam kom ik dan tot een diepe rust.

Hoe is dat voor jou?

close

Tips en inspiratie in je mailbox?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week inspiratie voor geloof en zingeving in je dagelijks leven.

Rebecca Schoon
Rebecca Schoon