Begin je dag goed: 5 tips

Het begin van de dag kan voor sommige mensen lastig zijn. De één is meer een avond- dan een ochtendmens. De ander komt gewoon langzaam op gang. Wil je weten wat je kun doen om je dag positief te beginnen? Lees dan deze 5 tips!

  1. Opstaan op een vaste tijd.
    Je lichaam went aan de tijd waarop het wakker wordt. Als elke ochtend op dezelfde tijd wakker wordt, gaat opstaan vanzelf makkelijker. Je wordt dan natuurlijker wakker, vaak uit jezelf.
  2. Begin de dag met meditatie, gebed of ‘stille tijd’.
    Ik merk dat als ik de dag begin met aandacht voor God en mijzelf er veel meer rust zit in wat ik doe. Neem hiervoor 10-15 minuten. Dit kan je doen door meditatie, gebed of door één van de apps of internetpagina’s die daarvoor zijn.
  3. Eet een stevig ontbijt.
    Als je niet of te weinig ontbijt produceert je lichaam minder insuline. Als je niet goed ontbijt voel je je de hele dag suf en slap. ‘Maar ik heb geen honger ’s ochtends!’ denk je misschien? Dat hoeft ook niet, als je maar genoeg eet. Ook dat went namelijk vanzelf. Eet iets stevigs, zoals volkorenbrood, muesli (zonder suiker) of noten.
  4. Ga bewegen.
    Je lichaam heeft uren stilgelegen en bewegen zorgt ervoor dat je wakker wordt. Maak daarom een (korte) wandeling, doe aan yoga of doe meerdere keren een squat. Door je dag actief te beginnen voel je je helder en fit.
  5. Wees dankbaar.
    Dankbaarheid is een krachtige manier om je dag goed te beginnen. Je kiest er dan voor om het positieve in je leven te zien. Om alles wat je gegeven is kan je dankbaar zijn. Op het moment dat je opstaat kan je bijvoorbeeld zeggen (in jezelf): ‘God ik wil U danken voor al het mooie en het goede voor deze dag die komen gaat. Dat ik dit uit Uw hand mag ontvangen. Wees met mij en met heel Uw wereld. Amen.’ Het doet je beseffen dat je onderdeel bent van een groter geheel en dat het leven een geschenk is.

Hoe begin jij jouw dag? Wat doe jij om je dag positief te beginnen? Laat het ons weten!

3 reacties op “Begin je dag goed: 5 tips
  1. Avatar Rinda Benschop schreef:

    Ik sta zoveel mogelijk op, op een vaste tijd, vervolgens pak ik mijn bijbeldagboekje en lees de overdenking en het bijbelvers voor die dag daarna ontbijt(soms ook net andersom) of een loopje( als ik smiddags werk) of ik train op de racefiets.

    Nu werk ik sinds mei in de schoonmaak bij particulieren en ik fiets naar de adressen toe en weer terug en ik merk dat ik nu opnieuw in balans moet zien te komen, want erg moe, prikkelbaar (de verleiding om dan niet te sporten is groot maar ik weet uit ervaring dat dit een valstrik is waardoor ik als ik er aan toegeef, niet meer te pruimen ben en dat ik het sporten zelfs ga missen. Dan kan ik nog zoveel bijbel lezen mijn lijf vraagt om een portie sport.

  2. Avatar Petra Ybeles Smit schreef:

    Ik sta iedere dag op een vaste tijd op. Omdat ik lichamelijk gehandicapt en chronisch ziek ben,en zware medicijnen gebruik, heb ik de ochtend nodig om langzaam op te starten. Dat doe ik koffie drinkend met medebewoners in de gemeenschap waar ik woon. Iedere dag hetzelfde vaste ritme. Dan gaat het goed.

  3. Avatar Marij-ke schreef:

    Hoe begin ik mijn dag is je vraag. Als ik wakker word zeg ik tegen mij zelf ik ben er nog.Er is tijd voor bezinning. Is het vroeg dan het huis koelen door even lekker alles open en dat is nodig met deze warmte. Dan eerst wassen aankleden, tafeldekken en ontbijten. Daarna afwassen. Nog wat klusjes voor de koffie. Krant lezen enz. Een goed begin is het halve werk. Hij is in alles nabij.

Deel dit verhaal:
Niels Gillebaard

Geschreven door:

Thema: Mijn tijd
21 juli 2019
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Krijg wekelijks inspiratie en praktische tips over geloof in je dagelijks leven in je mailbox.
Wij zullen je gegevens niet aan derden doorgeven.
Nieuwsbrief