MENUMENU

Koos Werkeloos: 4 tips hoe om te gaan met ongewilde werkloosheid

Werk. Het kan enorm vervullend zijn als je dat doet waar je goed in bent. Maar datzelfde werk kan ook een bron van stress zijn. Als je niet op de juiste plek zit. Als je je baan onverwacht verliest. Of als het maar niet lukt om weer aan het werk te komen.

We kennen allemaal wel de theorie. Je baan is niet je identiteit. Maar de praktijk is toch wat weerbarstiger, want het verlies van een baan of afwijzing op afwijzing krijgen, kan er wel degelijk enorm inhakken. Hoe zorg je ervoor dat je dan ook nog niet je zelfvertrouwen verliest?

Wie ben ik nog als ik niet werk?

Dat we ons zo vereenzelvigen met ons werk, is overigens niet zo gek. Kijk alleen maar naar de hoeveelheid tijd die je doorbrengt op ‘je werk’. Als dat ineens wegvalt, slaat dat een enorm gat in je week. Dat zie je ook wel met mensen die met pensioen gaan en zich soms geen raad weten met de zeeën van tijd die ze nu ineens hebben.

Maar er zit nog een ander en veel belangrijker aspect aan werk. Dat heeft met vervulling te maken, met het gebruiken van je talenten. Als je tegen je zin niet langer kunt werken, kun je worstelen met gevoelens van zinloosheid. Wie ben ik nog als ik niet werk? Wat ben ik waard als ik geen (met salaris gewaardeerde) maatschappelijke rol vervul?

Boventallig verklaard

Ik maakte het ook ooit zelf mee. Werd ‘boventallig’ verklaard, een nogal afstandelijke en wiskundige term voor iets heel pijnlijks. En krijg het dan maar eens voor elkaar om het niet persoonlijk aan te trekken. Het voelt zo onrechtvaardig. Je doet je werk goed, boekt mooie resultaten en toch mag je vertrekken.

Een paar dingen hielpen mij destijds om de moed niet te verliezen. En mocht jij in hetzelfde schuitje zitten, dan hoop ik dat ze ook iets voor jou kunnen betekenen:

Wees mild voor jezelf 

De teleurstelling, boosheid of frustratie… het is heel begrijpelijk en het mag er ook zijn. Geef de ruimte aan die emoties en praat erover met je partner of een goede vriend(in). Omring je met mensen die van je houden en je op waarde schatten. En kijk met een vriendelijke blik naar jezelf.

Zorg voor structuur

Werk zorgt voor structuur. Als dat wegvalt, en je ook nog eens verdrietig en boos bent, loop je het risico in een negatieve spiraal te komen. Door opnieuw structuur te geven aan je week doorbreek je die spiraal. Plan momenten waarop je vacatures zoekt, solliciteert en netwerkt, of op andere manieren naar werk zoekt. En wissel die af met momenten van ontspanning door bijvoorbeeld te gaan wandelen.

Ga niet in de wachtkamer zitten

Dat je geen werk hebt, betekent niet dat je leven stilstaat. Dat kan misschien wel zo voelen, zeker op maatschappelijk vlak, maar ga op zoek naar dingen die jou vervulling geven. Dat kan een cursus zijn die je nu eindelijk gaat volgen (je hebt immers de tijd). Of doe wat uren vrijwilligerswerk, of investeer de extra tijd die je hebt in vrienden of familie. Het maakt niet uit wat, als het maar iets is waar jij blij van wordt.

Nieuwe kans

Soms kan het verlies van een baan ook onverwacht positief uitpakken. Je hebt de kans opnieuw te kijken naar wie jij bent en wat je kunt. Misschien kom je wel tot de ontdekking dat je iets heel anders wilt gaan doen. Zo kwam ik erachter dat ik weer terug wilde naar mijn eerste liefde: het schrijven en besloot voor mezelf te beginnen. Het is een spannende stap, maar wat heb je te verliezen?

Ben je (ongewild) werkeloos en worstel je hiermee? Wat houdt jou op de been?

 

 

Deel dit verhaal:
Auteur van de week

Geschreven door:

Thema: Tijd
14 mei 2018

67 x gelezen
Kaarsjes:
Bekijk meer kaarsjes
Steek zelf een kaarsje aan
Kaars